Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Logistieke ketens werden herzien en opslagruimtes werden – al dan niet tijdelijk – uitgebreid om grotere voorraden te creëren. Er werden transacties genoteerd op alle logistieke assen en ook de opname van semi-industriële units in kmo-parken bleef op een hoog peil.

Een overzicht:
 
Voor industrie en logistiek samen werd tot dusver dit jaar in Vlaanderen een opnamevolume van 983.000m² geregistreerd. Dat volume ligt 6% boven dat van dezelfde periode vorig jaar en vertegenwoordigt 83% van de 1.186.000m² die in heel België in dezelfde periode werden verhuurd of verkocht voor eigen gebruik. Tot op vandaag heeft de coronacrisis dus geen negatieve impact op de opnamecijfers. Van de opgenomen ruimtes in Vlaanderen was 46% voor logistiek, iets meer dan de gemiddelde 41% van de laatste 10 jaar, en 54% voor semi-industrie.
 
JLL stelt vast dat het logistieke opnamevolume standhoudt. Eind september stond het opnamevolume in de gebruikersmarkt van logistiek vastgoed in Vlaanderen op 453.000m², 1% boven het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met het tienjarige gemiddelde, ligt het niveau zelfs 20% hoger. Het transactievolume van de eerste drie kwartalen van 2020 is het derde hoogste van het decennium, na dat van topjaren zoals 2011 en 2016. Of 2020 ook een topjaar wordt zal afhangen van het vierde kwartaal, het kwartaal waarin traditioneel het hoogste volume van het jaar wordt gerealiseerd. De marktvraag blijft groot, maar de onderhandeltijd van transacties loopt uit, onder meer door strengere financieringsvoorwaarden en lange vergunningstrajecten.
                                                                                               
In de eerste negen maanden van 2020 sprongen enkele transacties in het oog. De top drie wordt gevormd door drie verhuringen waarbij JLL betrokken was: de verhuring van een sleutel op de deur logistiek project van net geen 60.000m² in MG Park De Hulst in Willebroek aan Eutraco, 48.500m² verhuurd voor twee jaar aan Eddie Stobart Logistics in Genk Logistics en de huur van 34.000m² door Eutraco in Tri Access Logistics in Willebroek. Daarnaast begeleidde JLL ook ontwikkelaar Montea bij een primeur voor België: de langetermijn verhuring van het eerste crossdock-gebouw van 9000m², verspreid over twee niveaus met bijhorend terrein – 60.000m² – aan DPD Belgium in Vilvoorde.
 
Nog een vaststelling is dat de beschikbaarheid verder daalt. De leegstand op de logistieke assen in Vlaanderen bedraagt niet meer dan 2%. In de logistieke zones rond Antwerpen bereikt de leegstand momenteel een historisch laagtepunt van 1,2%. In de omgeving van Brussel en in Vlaams-Brabant is de logistieke leegstand quasi nihil. De lage beschikbaarheidsgraad in combinatie met de risico-averse strategie van ontwikkelaars oefenen een opwaartse druk uit op de huurprijzen.
 
De ‘prime rents’ of tophuurprijzen zijn in de eerste negen maanden van 2020 gestegen. De tophuurprijs op de as Antwerpen-Brussel steeg 9% van 55 naar 60 euro/m²/jaar, onder druk van de aanhoudende vraag en de extreem lage beschikbaarheid. De huurprijs reflecteert ook de gestegen bouwkosten van duurzame, kwalitatieve logistieke gebouwen. De tophuurprijs die voor de logistieke as Antwerpen-Gent geldt, steeg 2% op jaarbasis, naar 46 euro per m² en per jaar en komt zo op hetzelfde niveau als de tophuurprijs die geldt voor de as E313.
 
Nog een conclusie van JLL is dat investeerders en logistieke ontwikkelaars vertrouwensvol zijn. In totaal zijn 648.000m² logistieke ruimtes in aanbouw of met opleveringsdatum gepland in de komende 12 tot 15 maanden. Opmerkelijk is dat daarvan 205.000m² – bijna een derde – speculatief wordt ontwikkeld, waaronder Ghent Logistic Campus van Groep Heylen in de haven van Gent, een deel van Genk Green Logistics, de herontwikkeling van Ford Genk en 76.000m² van Lingang in Zeebrugge. Daarnaast zijn in de komende 12 maanden opleveringen gepland van grote ontwikkelingen op maat van gebruikers, zoals 82.000m² voor Kühne & Nagel in Tessenderlo, 60.000m² voor Barry Callebaut in Lokeren en 50.000m² voor H.Essers in Gent. Gemiddeld werd in de voorbije vijf jaar 331.000m² aan logistieke ruimte per jaar opgeleverd in Vlaanderen, wat ongeveer drie kwart van het jaarlijkse Belgische volume uitmaakt.
 
JLL besluit dat de vraag naar logistieke ruimtes als antwoord op de groei van e-commerce en on-line gestuurde operaties nadrukkelijk toeneemt aangezien dergelijke logistieke operaties extra ruimte nodig hebben voor de behandeling van retours, de individuele verpakking van de verzendingen en grotere stockvolumes. Nieuwe locaties worden geselecteerd in functie van snelle toelevering en de beschikbaarheid van personeel. Er komt ook meer vraag naar stadsdistributie en ‘last mile deliveries’ in grote steden. De vraagt stijgt ook omwille van bufferstocks die worden gecreëerd om in de toekomst disruptie in de supply chain op te vangen. Verder ziet JLL een duidelijke trend naar een beter grondgebruik door de constructie van hogere gebouwen, in combinatie met automatisering, meer laad- en loskades en een betere technische uitrusting inzake internet en data management. Ook binnen het warehouse wordt meer aandacht besteed aan een goede en veilige werkomgeving.

Recente nieuwsberichten

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.