Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de CFO survey van PwC België.

PwC België lanceerde de CFO Survey Series om de impact van de Covid-19 pandemie op de Belgische bedrijven te meten. De regelmatige surveys polsen naar de effecten van de huidige crisis op het gebied van financiën, bedrijfsactiviteiten, het personeel, supply chains en meer.

Een drijvende kracht voor nieuwe groei
De meeste respondenten (79%) verwachten dat de Belgische economische groei zal afnemen, waarbij bijna de helft (43%) gelooft dat de economie sterk zal krimpen. Covid-19 zal onvermijdelijk een economische impact hebben op elke sector, maar het zal ze met een andere intensiteit treffen. CFO’s voorspellen een daling van hun inkomsten tot 10% in de komende zes maanden, volgens 43% van de respondenten. Dat ligt beduidend lager dan de recente voorspellingsmodellen van de Nationale Bank van België, die uitgaat van een krimp van het bbp met -16% voor het tweede kwartaal van 2020. Van de bevraagde CFO’s schat 40% de impact van de Covid-19-uitbraak op hun algemene financiële prestaties hoog in, terwijl de rest meer vertrouwen heeft, en slechts een gematigd of laag effect signaleert.
 
Didier Vandenhaute, partner in Treasury Consulting bij PwC België over de bevindingen van het onderzoek: “Bepaalde sectoren zijn meer gevoelig voor een L-vormig scenario; met een drastische impact op onze economie en een langdurige recessie in het verschiet. De transportsector zal er bijvoorbeeld misschien zelfs nooit meer hetzelfde uitzien met permanente verschuivingen in de persoonlijke en zakelijke reisgewoonten. In de komende maanden zullen meer en meer bedrijven uit verschillende kwetsbare sectoren onvermijdelijk geconfronteerd worden met een faillissement. Toch hebben ook veel bedrijven naar de markt geluisterd en zijn ze hun hele bedrijfsmodel gaan herschrijven, waardoor Covid-19 ook een belangrijke motor voor nieuwe groei is geworden. In die zin heeft deze crisis de ogen geopend van bedrijven die nu sneller geneigd zijn hun financiële veerkracht aan te scherpen, beslissingen die tot voor kort werden bevroren.”
 
Een lange en moeizame weg
Nu de lockdownmaatregelen worden versoepeld, krijgt de economie een broodnodige impuls. Toch worden de meeste landen geconfronteerd met een U-vormig uitgangsscenario – met een forse shock en een aantal kwartalen van zeer lage economische activiteit voordat we terugkeren naar het vorige bbp-niveau – in plaats van de oorspronkelijke V-vormige verwachting, met een sneller en vollediger herstel als gevolg. Dat blijkt ook uit de CFO survey. 62% van de bevraagde CFO’s verwachten dat de negatieve bedrijfsimpact van de Covid-19-crisis voelbaar zal blijven gedurende een periode van een tot twee jaar. Toch zegt 83% van de CFO’s dat hun bedrijf mogelijk een vertraging van meer dan een jaar zal kunnen opvangen alvorens het te moeten sluiten.
 
“Wat het scenario ook is, een inkrimping van de groei is onvermijdelijk. Een veel belangrijkere indicator voor de beoordeling van de economische vooruitzichten is het werkloosheidspercentage. Een recente studie van Strategy& toonde aan dat zelfs in het V-scenario een hoge werkloosheidsgraad een doorslaggevender negatief effect zal hebben op de consumentenvraag en dus op de algemene economische vooruitzichten”, legt Didier Vandenhaute uit.
 
Ondanks de lange en moeizame weg in het verschiet, zijn de meeste CFO’s over het algemeen wel opvallend optimistisch dat er een herstel in zicht is. De meeste respondenten (81%) hebben er ‘veel vertrouwen’ in dat hun bedrijf over de financiële middelen beschikt om te blijven opereren. Als zich een tweede uitbraak van het Covid-19 virus zou voordoen, daalt dit aantal wel tot 55%.
 
Belgische staatssteun meer gericht op kmo’s
Op de korte termijn zullen de meeste grotere bedrijven de toegang tot financiële middelen in hun bedrijfsmodel hebben ingebouwd, om hen te beschermen tegen een volgende potentiële crisisgolf. Van de bevraagde CFO’s zegt slechts 43% gebruik te hebben gemaakt van overheidsstimuli om hun bedrijf te ondersteunen. In de toekomst zijn de meeste bedrijven van plan aanvullende maatregelen te implementeren om financieel veerkrachtiger te worden met de meerderheid die verwijst naar kostenoptimalisering (opex en capex) als eerste stap vooruit.
“We mogen niet vergeten dat niet alle bedrijven, met name de kleine en middelgrote ondernemingen, zo goed voorbereid zullen zijn. Dat toont aan dat bedrijfsgrootte wel degelijk een rol speelt, waardoor kleinere bedrijven in deze situatie veel kwetsbaarder zijn voor de financiële gevolgen van Covid-19. Het veelbesproken garantiestelsel voor staatsleningen van 50 miljard euro, waarbij kwalificerende leningen die door banken worden verstrekt, door de Belgische staat worden gegarandeerd, is hiervoor typerend. Hoewel die regeling het potentieel heeft om de liquiditeit op korte termijn te verzekeren, vormen de vrij ingewikkelde toepasbaarheid en bijkomende kosten ervan een hindernis die door veel grote bedrijven wordt onderschreven”, legt Didier Vandenhaute uit.

Recente nieuwsberichten

Eutraco bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in Roeselare

Eerder deze maand (mei 2024) werd op het bedrijventerrein Krommebeekpark in Roeselare de eerste kolom van het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn van Eutraco gehesen. Deze investering van 50 miljoen vertegenwoordigt volgens de logistiek dienstverlener een belangrijke stap in de expansie van het bedrijf. Het nieuwe magazijn komt er op een terrein van 3,5 hectare. Het hoogbouwgedeelte beslaat een oppervlakte van 12.000m², het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte voor liefst 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000m² conventioneel magazijn voorzien, waarin 6.000 pallets terechtkunnen.

Geodis zet AutoStore van Dematic in voor Nexter

Transport- en logistiek dienstverlener Geodis heeft een door Dematic geïnstalleerd AutoStore-systeem in gebruik genomen. Dematic installeerde een standalone systeem voor Geodis’ klant Nexter, die deel uitmaakt van de KNDS Group. Die organisatie is een van de grootste Europese fabrikanten van militaire landsystemen, met vestigingen in Duitsland en Frankrijk. De AutoStore-oplossing is geïnstalleerd in een volledig geautomatiseerd magazijn in Moulins, Frankrijk.

Siemens lanceert Industrial Copilot

De nieuwe Siemens Industrial Copilot is een generatieve AI-aangedreven assistent voor engineeringteams. De tool is geïntegreerd met de Total Integrated Automation (TIA) Portal, de werkomgeving van Siemens voor geïntegreerde engineering. De Siemens Industrial Copilot moet teams helpen sneller hulp voor hun problemen te vinden, en een betere basisvisualisatie en sneller codes voor PLC’s te genereren. Door repetitieve taken over te laten aan de AI-assistent, kan de workload aanzienlijk worden gereduceerd. Tegelijk kan de oplossing zorgen voor snellere ontwikkeltijden en de kwaliteit en productiviteit op langere termijn een boost geven.

Red Bull en Cabka gaan voor circulaire economie in logistiek

Red Bull, de bekende producent van energiedrankjes, en Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, slaan de handen in elkaar om het transport van grondstoffen duurzamer te maken. Daarbij is een bijzondere rol weggelegd voor de BigBag S5 pallet. De BigBag S5 pallet, die Cabka speciaal heeft ontworpen, vormt volgens de partners een belangrijke stap in het optimaliseren van de efficiëntie en milieuvriendelijkheid van de gehele supply chain van Red Bull.

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.