Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan. De terugval van de afgelegde tolkilometers is vooral merkbaar vanaf de tweede helft van het jaar.

De ontvangsten uit de kilometerheffing in België, die Viapass namens de drie gewesten beheert, controleert en coördineert, zijn sinds de start in 2016 elk jaar gestegen. De operaties kenden een succesvolle aanvang in 2016 met 486 miljoen euro tolgelden tussen 1 april en 31 december en sindsdien werkt het systeem feilloos en zonder enige onderbreking. Tussen 1 januari en 31 december 2022 waren de tolheffingsoperaties goed voor 829,3 miljoen euro.
 
Tijdens de jaren van de coronapandemie (2020-2021) zat de schrik van een terugval van het wegvervoer er goed in, maar volgens Viapass bleef de transportsector zijn functie als ruggengraat van de economie waarmaken. De transportcijfers bleven positief, en dat was zichtbaar in de tolkilometers.
Ook in 2022, het oorlogsjaar in Oekraïne, stegen de resultaten maar dat was voornamelijk onder invloed van de aanpassing van de tarieven die de index van de consumptieprijzen volgden. In Wallonië indexeerde Sofico op 1 januari 2022, in Brussel en Vlaanderen gebeurde dat op 1 juli 2022.
 
Het aantal verreden tolkilometers stabiliseerde en ging vanaf juli 2022 licht naar beneden.
Het is duidelijk dat de oorlog in Oekraïne zijn impact heeft gehad op het vrachtvervoer over de weg. In 2022 werden er 5.437.614.448 tolkilometers gereden. In 2021 was dat nog 5.523.298.464 of 1,5% meer. Als we de verreden kilometers voor de tweede helft van het jaar vergelijken tussen 2021 en 2022, bedraagt dat verschil zelfs 2,6%.
 
Lichte terugval aantal buitenlandse vrachtwagens
De verdeling van het aantal trucks op de Belgische wegen veranderde lichtjes. In 2022 daalde het totaal van buitenlandse trucks op onze wegen licht. Dat was o.a. het effect van de boycotmaatregelen. Het aantal Russische vrachtwagens daalde van 24.106 in 2021 naar 6.122 voor het volledige jaar 2022. Anderzijds daalde het vrachtverkeer door Oekraïense trucks slechts licht, van 23.564 vrachtwagens in 2021 naar 22.300 vorig jaar.
 
In totaal reden er in 2022 40,5 miljoen vrachtwagens in België. Dat is iets minder dan de 40,8 miljoen die er in 2021 nog op ons grondgebied reden. De verhouding Belgische versus niet-Belgische vrachtwagens bleef over die twee jaren gelijk: 52,4% Belgische en 47,6% buitenlandse vrachtwagens. De Belgische vrachtwagens blijven meer in eigen land rondrijden, wat verklaart waarom de verhouding gelijk is gebleven.
 
Voertuigcategorieën
Wat de andere voertuigparameters betreft, zit de vergroening van de vloot al een tijdje aan haar plafond. De tolheffing van Euro6- en Euro5-vrachtwagens samen bedroeg 96,6% van het totaal vorig jaar. In 2021 was dat 95,8%, nauwelijks een verschil dus.
 
Vervoerders blijven kiezen voor de zwaarste gewichtsklassen van vrachtwagens. De categorie boven de 32 ton steeg met 0,1% naar 91,5%. De categorie tussen 12 en 32 ton bleef ongewijzigd op 6,7%van het totaal.
Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.