Personeelstekort in de logistiek: zo voorkomt u het

Het personeelstekort in de logistiek is nog steeds een groot probleem. Vooral het tekort aan chauffeurs, leidinggevenden en magazijniers is nijpend. Verhuizen naar een regio met een aantrekkelijke arbeidsmarkt is voor veel magazijnen en distributiecentra geen optie. Gelukkig kunt u ook andere -realistische- maatregelen treffen. Marc Willen, manager new business bij

Kardex Remstar, zet voor u op een rij.

Tip 1: Gebruik minder personeel

Verbeter de productiviteit in uw magazijn
“Goederen op verschillende pick locaties ophalen en weer terug naar de plek waar ze ingepakt worden, magazijniers in handmatige warehouses zijn vaak meer dan de helft van hun tijd onderweg van A naar B. Herkenbaar? Met automatische opslag- en orderpick systemen verkort u de looptijd aanzienlijk, wat kan zorgen tot een verdubbeling van de productiviteit. Hierdoor heeft u ook de helft minder personeel nodig.
 
Begin klein: ervaar wat automatiseren oplevert
“Natuurlijk vraagt dit om een investering. Maar ook bij de aanschaf van een opslag- en orderpick- systeem zonder loopafstanden geldt de 80/20-regel: 20% van de kosten levert 80% van de voordelen op. Ik daag u uit om artikelen waarvoor uw magazijniers de meeste afstanden moeten afleggen op te slaan in een verticaal liftsysteem. Ervaar eens wat dit met de efficiency (en kosten) in uw magazijn doet.”

Tip 2: Behoud bestaand personeel

Zorg voor goede werkomstandigheden
“U heeft vacatures openstaan en gaat met kandidaten in gesprek. Een tijdrovende klus die hopelijk voor wat nieuwe aanwas gaat zorgen. Wanneer de klik wederzijds is en u een arbeidsrelatie aangaat, is het zaak om hem/haar te behouden. Zo voorkomt u dat u weer opnieuw moet beginnen. Medewerkers hebben tegenwoordig de luxe om te kiezen voor een magazijn met goede werkomstandigheden. Speel hierop in en behoud uw personeel.”
 
Wat zijn prettige werkomstandigheden?
“Naast een goede sfeer en fijne collega’s, zijn ergonomie en gezondheid belangrijk. Bukken, reiken en tillen om goederen te pakken én lange loopafstanden zijn belastend voor de rug en schouders, met ziekteverzuim als gevolg. De opslag- en orderpick systemen van Kardex Remstar zorgen voor kortere loopafstanden én presenteren de goederen op de juiste werkhoogte. Dat werkt niet alleen fijner, maar ook een stuk sneller en ergonomischer.
 
Grijp nu in en voorkom een tekort aan logistiek personeel
“Heeft uw warehouse nog geen gebrek aan logistiek personeel? Dat kan snel veranderen. Door de groeiende economie en het aandeel van e-commerce daarin verwacht ik dat het personeelstekort de komende jaren nog verder toeneemt. Een e-commerce-magazijn behoeft nu eenmaal meer menselijke handelingen. Om het personeelstekort voor te zijn is het belangrijk om nu al actie te ondernemen. Zo bent u minder afhankelijk van de arbeidsmarkt en verbetert u uw positie.”

Meer weten?

“Benieuwd hoe u de productiviteit en werkomstandigheden in uw magazijn verbetert met een automatisch opslag- en orderpicksysteem? Neem contact met me op via 02-340 10 80, of bekijk de website: www.kardex-remstar.be

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.