PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

Uit de eerste crisissurvey, gepubliceerd in 2019, bleek dat 95% van de respondenten binnen de komende twee jaar een crisis verwachtte, maar geen pandemie – die helemaal was weggevallen uit de lijst van bedreigingen die bedrijfsleiders vreesden. Het afgelopen jaar heeft volgens PwC verduidelijkt dat de uitdaging van crisismanagement niet gaat over het voorspellen van de toekomst, maar over het omgaan met het onvoorspelbare. Bedrijven moeten zich dan ook concentreren op het bouwen van een basisveerkracht om eender welke crisis te doorstaan.
 
Meer dan 70% van de respondenten uit het onderzoek van dit jaar zegt dat hun bedrijf negatieve gevolgen ondervond van de pandemie, terwijl 20% aangeeft dat de crisis over het algemeen een positief effect had op hun organisatie. Organisaties in de technologie- en gezondheidszorgsector ondervonden vaker een positief effect, terwijl de reis- en horecasector het hardst werden getroffen. Organisaties die het goed deden, vertrouwden vaker op een speciaal crisisteam om hun reactie op de crisis te sturen.
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat organisaties zelfs met een goed gedefinieerd crisisteam behoefte hebben aan een flexibel crisismanagementprogramma dat zich kan aanpassen aan verschillende soorten verstoringen. Zo gaf maar liefst 95% van de bedrijfsleiders aan dat hun crisisbeheer moet verbeteren. Slechts 35% van de organisaties had een crisisresponsplan dat ‘zeer relevant’ was, wat betekent dat de meerderheid hun plannen niet crisis-aspecifiek hadden opgesteld – een kenmerk van een veerkrachtige organisatie.
 
De vooruitzichten voor 2021 blijken positief. Volgens de 24ste jaarlijkse Global CEO Survey van PwC, die in maart werd gepubliceerd, denkt een recordaantal van 82% van de Belgische CEO’s dat de wereldwijde economische groei in 2021 zal verbeteren. Er is ook grote bereidheid om de ervaring van de crisis goed te gebruiken. Drie op vier respondenten van de 2021 Global Crisis Survey zeggen dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de lessen die ze uit de crisis hebben getrokken, met succes kunnen integreren en de veerkracht van hun organisatie kunnen versterken.
 
Ook Belgische bedrijfsleiders zijn vastbesloten lessen te trekken uit de crisis. Uit de CEO-survey blijkt dat 52% pandemieën en andere gezondheidscrisissen uitdrukkelijk in hun strategische risicobeheeractiviteiten integreert en dat 88% meer aandacht besteedt aan de voorbereiding op systeemrisico’s en zogenaamde black swan-gebeurtenissen. Driekwart richt zich steeds meer op aspecten van risicobeperking die traditioneel door regeringen en multilaterale organisaties worden beheerd.
 
Organisaties die zich nu in een betere positie bevinden, zeggen significant vaker dat ze al veel aandacht hebben besteed aan organisatorische veerkracht en dat ze hebben gepland hoe ze moeten reageren op ernstige verstoringen van de bedrijfsvoering. Zeven op de tien organisaties (69%) zijn van plan hun investeringen in het opbouwen van veerkracht te verhogen. Onder risicomanagers is dat aantal zelfs negen op de tien.
Volgens PwC is veerkracht fundamenteel voor de manier waarop een organisatie een verstoring doorstaat en nieuwe kansen creëert. “Voor bedrijven gaat het erom terug te veren na een massale verstoring”, klinkt het. “Maar belangrijker nog, het gaat erom nieuwe manieren te vinden om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen die aan hen worden gesteld, en om het vertrouwen dat de maatschappij in hen stelt te herstellen.”
 
Over PwC’s Global Crisis Survey
De 2021 Global Crisis Survey is een beoordeling van de reactie van het wereldwijde bedrijfsleven op een ongekende sociale, economische en geopolitieke ontwrichting. Tussen 20 augustus 2020 en 25 januari 2021 deelden 2.814 respondenten uit 73 landen en 29 sectoren hun inzichten over de impact van de crisis.
De volledige 2021 Global Crisis Survey leest u hier.

Bron: PwC 2021 Global Crisis Survey

Recente nieuwsberichten

Eutraco bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in Roeselare

Eerder deze maand (mei 2024) werd op het bedrijventerrein Krommebeekpark in Roeselare de eerste kolom van het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn van Eutraco gehesen. Deze investering van 50 miljoen vertegenwoordigt volgens de logistiek dienstverlener een belangrijke stap in de expansie van het bedrijf. Het nieuwe magazijn komt er op een terrein van 3,5 hectare. Het hoogbouwgedeelte beslaat een oppervlakte van 12.000m², het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte voor liefst 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000m² conventioneel magazijn voorzien, waarin 6.000 pallets terechtkunnen.

Geodis zet AutoStore van Dematic in voor Nexter

Transport- en logistiek dienstverlener Geodis heeft een door Dematic geïnstalleerd AutoStore-systeem in gebruik genomen. Dematic installeerde een standalone systeem voor Geodis’ klant Nexter, die deel uitmaakt van de KNDS Group. Die organisatie is een van de grootste Europese fabrikanten van militaire landsystemen, met vestigingen in Duitsland en Frankrijk. De AutoStore-oplossing is geïnstalleerd in een volledig geautomatiseerd magazijn in Moulins, Frankrijk.

Siemens lanceert Industrial Copilot

De nieuwe Siemens Industrial Copilot is een generatieve AI-aangedreven assistent voor engineeringteams. De tool is geïntegreerd met de Total Integrated Automation (TIA) Portal, de werkomgeving van Siemens voor geïntegreerde engineering. De Siemens Industrial Copilot moet teams helpen sneller hulp voor hun problemen te vinden, en een betere basisvisualisatie en sneller codes voor PLC’s te genereren. Door repetitieve taken over te laten aan de AI-assistent, kan de workload aanzienlijk worden gereduceerd. Tegelijk kan de oplossing zorgen voor snellere ontwikkeltijden en de kwaliteit en productiviteit op langere termijn een boost geven.

Red Bull en Cabka gaan voor circulaire economie in logistiek

Red Bull, de bekende producent van energiedrankjes, en Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, slaan de handen in elkaar om het transport van grondstoffen duurzamer te maken. Daarbij is een bijzondere rol weggelegd voor de BigBag S5 pallet. De BigBag S5 pallet, die Cabka speciaal heeft ontworpen, vormt volgens de partners een belangrijke stap in het optimaliseren van de efficiëntie en milieuvriendelijkheid van de gehele supply chain van Red Bull.

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.