Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua. Het team van Savoye moest rekening houden met bijzondere beperkingen binnen de bestaande structuur en het ruimtegebrek door de berghellingen rondom de hypermarkt.

Het nieuwe magazijn zal de bestellingen van alle coopshop.it-klanten, het e-commerceplatform van Coop Liguria, kunnen verwerken en klaarmaken. Leden doen  hun boodschappen online en krijgen ze vervolgens thuisbezorgd of halen ze in de haven op.  Boodschappen kunnen ook gratis worden opgehaald op de parkeerplaats van bepaalde winkels of vanuit de automatische dispensers van Coop. Deze laatsten zijn 24 uur per dag toegankelijk.
 
"Dit ambitieuze project startte met een analyse die begon in februari 2021. Dankzij de vastberadenheid van het Coop-team kon het werk al eind juli aanvangen. Natuurlijk was het spannend om een project te ontwikkelen in een magazijn dat voorheen uitsluitend gebruikt werd voor de winkelvoorraden. Om deze belangrijke ruimte om te bouwen tot een MFC, hebben we nauw samengewerkt om aan alle eisen te voldoen en de optimale oplossing te vinden", vertelt Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italië.
 
Het MCF van Savoye is gebaseerd op het bewezen Goods-to-Person X-PTS shuttlesysteem en zal de (online) populairdere producten met een hoge omzetsnelheid gaan beheren. In het systeem zijn er zowel koel/vriesomgevingen als zones met omgevingstemperatuur. De bestellingen worden gepickt middels moderne pickstations met een geautomatiseerde aan- en afvoer. Het MFC zal een fors hogere productiviteit opleveren, maar daarnaast de medewerkers ook een fijnere werkplek bieden.
 
Er komt een apart station voor de goederenontvangst, waar op traditionele wijze zal worden gewerkt.
 
Alle activiteiten worden aangestuurd door de WES software van Savoye, zoals het  bufferen van alle bestellingen en de afstemming van de leveringen.
 
De wijze waarop de boodschappen bezorgd worden, zal ingrijpend worden gewijzigd. Zo kan Coop op verschillende tijdstippen van de dag bezorgen en daarmee de klanttevredenheid verhogen. Andere voordelen zijn het verbeterde orderverzamelproces, de ruimere  levertijden en het efficiënter beheren van de opslag van de boxen in de gangpaden van het magazijn.
 
"De pandemie heeft het winkelgedrag van onze klanten voorgoed veranderd en de afgelopen maanden hebben we een voortdurende stijging van het aantal online bestellingen gezien. Kortom, het was tijd om te investeren in nieuwe oplossingen.
De uiterst compacte oplossing van Savoye zal onze opslagcapaciteit maximaliseren, waardoor we zowel de traditionele als de online aankopen kunnen verwerken. Voor ons is deze verandering groots en ze gaat verder dan de wens om beter te presteren. Wij willen onze klanten simpelweg een totale service bieden", besluit Giovanni Clavarino, e-commerce manager bij Coop Ligurië.

Meer info: www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.