Succes van e-commerce is een logistieke uitdaging

Het toenemende succes van e-commerce door de covidcrisis lijkt vooral de druk op de logistiek op te drijven. Bovendien laten shoppers zich steeds meer leiden door de milieu-impact van hun online aankoop. Maar hoe begin je aan een flexibele, efficiënte en liefst zo duurzaam mogelijk supply chain voor je e-commercestromen?

2020 was een jaar vol uitdagingen, op verschillende vlakken. Ook voor de e-commerce. De Belgische e-commercesector groeide namelijk harder dan de buitenlandse. De verkoop van non-food webshops steeg met maar liefst 91 %. In Nederlands was dat 60.5 %. In het algemeen stegen de online uitgaven aan producten in de eerste helft van 2020 in België met 33 %, met kledij als koploper.

Efficiënte supply chain om te overleven

Veel online spelers verslikken zich in het ingewikkelde logistieke proces dat gepaard gaat. Consumenten bestellen frequenter, in kleinere hoeveelheden en over landsgrenzen heen. Ze verwachten dat hun aankoop morgen, of zelfs de dag zelf nog, voor de deur staat.


Dat georganiseerd krijgen – in een internationale context waarin een kluwen aan regels gelden – dwingt de betrokkenen spelers vaak tot kunst en vliegwerk. Daar komt nog bij dat de marges in e-commerce klein zijn. Om te overleven, moet elke stap in de keten efficiënt verlopen.

Makkelijk ontvangen en verzenden met gehuurde pallets

Het is een van de redenen waarom al verschillende e-commerceplatformen, leveranciers en pakjesdiensten voor hun palletbeheer meer en meer een beroep doen op palletpooling van CHEP.
 
De grootste e-tailers in Europa accepteren nu al de blauwe CHEP-pallets, waardoor leveranciers hun stromen naar zowel offline als online retailers kunnen standaardiseren.

Pooling maakt van palletruil verleden tijd

Het voordeel?
Producten ontvangen en verzenden doen ze niet op witte ruilpallets en/of wegwerppallets, maar op duurzame, kwalitatiefhoogstaande houten poolingpallets, die bovendien geschikt zijn voor geautomatiseerde warehouses. Ze moeten dus zelf geen pallets meer aankopen, stockeren of ruilen.
 
Dankzij het uitgebreide en internationale netwerk van meer dan 315.000 afleverpunten, 240 CHEP-servicecentra in Europa alleen, kunnen de pallets op de bestemming worden achtergelaten.
 
Via een online tool wordt eenvoudig aangegeven waar de pallets naartoe gaan, zodat CHEP ze na gebruik ophaalt en naar het dichtstbijzijnde CHEP-servicecenter brengt voor controle en eventuele herstelling. Van daaruit kunnen ze opnieuw aan producenten in de omgeving geleverd worden.

Kostenefficiënt, eenvoudig en milieuvriendelijk

Daardoor hoeft u geen retourtransport meer te organiseren, bespaart u kosten en daalt het aantal afgelegde kilometers en de CO2-uitstoot. En doordat de ruilacties wegvallen, verliezen de betrokken partijen geen tijd meer aan discussies over verloren gewaande pallets, palletkwaliteit, openstaande saldi en complexe administratie.

Organisatorisch betekent palletpooling voor e-commerce dus een grote win voor zowel leveranciers, koeriers, als voor e-tailers.
 
Boomt jouw e-commercebusiness ook?
Contacteer onze expert voor meer informatie of een vrijblijvende offerte via pepijn.weijland@chep.com of via het gratis nummer 0800 39 152.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.