Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie. Vier van de vijf lcd-televisies die in Turkije zijn geproduceerd, zijn gemaakt door Vestel. Onder de toonaangevende Japanse en Europese merken exporteert Vestel producten naar 149 landen.

Vestel City in Manisa (Turkije) is een van de grootste industriële complexen ter wereld die zich op één sector richten. Vestel kan meer dan 35 miljoen elektronische producten maken in de fabrieken in Manisa en in Alexandrov (Rusland). Vestel is een marktspeler met strategische plannen voor de lange termijn en trekt de aandacht door de vastberadenheid waarmee het bedrijf de markt niet alleen in eigen land wil vormgeven, maar ook internationaal. Een zeer belangrijke succesfactor is de optimale supply chain en op de klant gerichte supply-oplossing die wordt gebruikt door Vestel.

Uitdaging

Om te kunnen overleven in de hypercompetitieve consumentenelektronicasector moeten fabrikanten efficiënt en flexibel zijn. De sleutel tot succes is de mogelijkheid om te kunnen aanpassen aan de constante veranderingen op de markt door snelle technologische evolutie, fluctuerende productiekosten en grote schommelingen in vraag.
 
Net als veel andere bedrijven die op dit gebied werken, stond Vestel Electronics voor een aanzienlijke uitdaging op het gebied van S&OP mede door de complexiteit van de supply chain.
 
Hier volgen enkele belangrijke elementen van de unieke planningsproblemen van Vestel:

  •  Vestel heeft een brede en diverse portfolio met producten, die constant blijft veranderen door de laatste technologische vooruitgang en markttrends. Bovendien biedt het bedrijf bijzonder veel maatwerkopties om te kunnen voldoen aan de eisen van klanten op het gebied van bestelhoeveelheden, vervaldatum en productspecificaties. Gezien de moeilijkheid van het genereren van lange-termijnplannen in een dergelijke dynamische bedrijfsomgeving, moest Vestel een robuust S&OP-proces implementeren dat doorlopende responsiviteit en naadloze samenwerking mogelijk maakt tussen de afdelingen Sales & Marketing, Procurement, Manufacturing en R&D. 
  • Hoewel Vestel een strategische locatie heeft vlak bij de meeste klanten in Europa, ligt het ver weg van het netwerk van leveranciers, die zich voornamelijk in het Verre Oosten bevinden. Om aanbod en vraag in evenwicht te brengen en kosten te verminderen in dit internationale bedrijfslandschap moet Vestel lange doorlooptijden voor het inkopen van materialen beheren en meer integratie en flexibiliteit creëren in het S&OP-proces. 
  • Vestels planningsexperts voerden handmatig het S&OP-proces uit met behulp van talloze gekoppelde spreadsheets en gegevens die werden verzameld uit het ERP-systeem van het bedrijf. Deze ouderwetse manier van plannen kostte veel tijd en was erg foutgevoelig. De overweldigende hoeveelheid gegevens maakt het de planners bijna onmogelijk om het overzicht te behouden dat nodig was om problemen op te lossen en het meest efficiënte en winstgevende operationele plan vast te stellen. 
Met het oog op deze uitdagingen zocht Vestel naar een geautomatiseerd planningssysteem waarmee het bedrijf meer inzicht in en flexibiliteit van de supply chain kon krijgen, betere integratie en samenwerking bij de operationele activiteiten kon bereiken, en de algemene productie en winstgevendheid kon stimuleren. Voor de oplossing van dit S&OP-probleem wendde Vestel zich tot ICRON.

Oplossing & resultaten

Om Vestel aan een uiterst flexibel, geïntegreerd en geautomatiseerd S&OP-proces te helpen, werd ICRON’s Advanced Planning & Scheduling oplossing geïmplementeerd, met enige specifieke aanpassingen. ICRON’s oplossing (die werd ontworpen, getest en geïntegreerd met Vestels bestaande ERP-systeem) werd binnen zes maanden geïmplementeerd en was daarna direct volledig operationeel. 
 
Het nieuwe ICRON-systeem vernieuwde en optimaliseerde Vestels S&OP-proces en ondersteunde de planners door ze een beter inzicht in de supply chain te geven en de volgende mogelijkheden te bieden:

  •  Snel optimale plannen genereren die voldoen aan de verkoopprognoses en klantvraag, productie- en inkoopkosten minimaliseren en voldoen aan operationele beperkingen.
  • Inconsistenties vaststellen tussen verkoopprognoses, gerealiseerde klantorders, supplybeperkingen, R&D-planningen en managementdoelen.
  • Kiezen tussen alternatieve plannen die aan bepaalde doelen en beperkingen kunnen voldoen om de operationele efficiency te vergroten en kosten te verlagen.
  • Scenarioanalyse uitvoeren op prognoses, inkoopcapaciteit en productiecapaciteit.
  • Automatisch planningen aanpassen om aan te sluiten op gerealiseerde klantorders en ongelijkheid tussen vraag en aanbod op te lossen.
  • Eerdere plannen archiveren en vergelijken om de analyse te vereenvoudigen van de afwijkingen tussen prognoses en gerealiseerde klantorders.
  • Verbeterde gegevensmodellen ontwikkelen die integratie mogelijk maken met het ERP-systeem van Vestel en andere gegevensbronnen. 

 Tijdens de tweede fase van het project zetten we de ICRON-functionaliteit “Collaborated Scheduling Session” in om onze leveranciers via internet met ons online schema te laten werken. De veelbelovende prestaties van de eerste fase rechtvaardigden fase twee.
Orhan Göksal - Senior Vice President, Vestel Electronics

 Sinds de implementatie in 2011 heeft Vestel doorlopend de S&OP-oplossing van ICRON gebruikt en het systeem heeft de televisiefabrikant enorme, tastbare voordelen opgeleverd.
 
Door ICRON’s S&OP-oplossing kon Vestel de end-to-end supply-chainactiviteiten optimaliseren en de volgende resultaten bereiken:
  •  Verbeterde efficiency in het S&OP-proces: de synchronisatietijd tussen Vestels verkopen en operationele activiteiten werd teruggebracht van twee weken tot één dag! 
Door als “één enkele bron van waarheid” te dienen voor het S&OP-proces voor alle belanghebbenden (waaronder Executive Management, Sales & Marketing, Manufacturing, Procurement en R&D), bood ICRON’s S&OP-platform een collaboratief besluitvormingskader binnen Vestel. Dit zorgde voor betere efficiency, communicatie en synergie in de hele organisatie.
  •  Meer inzicht en controle binnen de gehele supply chain: het management weer aan het stuur van de S&OP!  
Dankzij ICRON werd het voor Vestels planningsexperts mogelijk om actuele en nauwkeurige gegevens te presenteren aan alle belanghebbenden, in een eenduidige en consistente indeling. Dit verbeterde inzicht in de gegevens, samen met verbeteringen in de nauwkeurigheid van de gegevens die worden geboden door geautomatiseerde validatie-algoritmen, maakt instructies voor sales mogelijk, identificeert inkoopproblemen voordat deze zichtbaar worden en biedt ad-hocanalyse van de afwijkingen tussen verkoopprognoses en gerealiseerde klantorders.
  •  Verbeterde nauwkeurigheid van de planning: 20% nauwkeuriger! 
Door de handmatige planningsprocessen die voorheen door de planners van Vestel werden gebruikt, te vervangen door een zeer krachtig optimalisatiemodel dat altijd de beste oplossing genereert, kon het S&OP-systeem van ICRON significante verbeteringen brengen in de nauwkeurigheid van de planning. Het verschil tussen de eerste toewijzingen van planningsmaterialen en de werkelijke productie is met 20% afgenomen sinds de invoering van het ICRON-systeem. Het S&OP-systeem van ICRON heeft Vestel in staat gesteld een beter evenwicht te vinden tussen aanbod en vraag en meer synchronisatie te bereiken over de gehele supply chain.
  •  Verkorting van de planningsduur: +50% vermindering! 
Voordat het S&OP-platform van ICRON werd geïmplementeerd, moesten de planners handmatig planningen maken en wijzigen, een moeizaam proces dat dagen kon kosten. Met het nieuwe ICRON-systeem kunnen automatisch optimale planningen worden gegenereerd en gewijzigd om automatisch overeen te komen met gerealiseerde klantorders en operationele activiteiten. Dit duurt slechts een paar uur, waardoor de planningstijd drastisch wordt verkort.
  • Vermindering van het voorraadniveau: 5% lager! 
Door automatisch planningen in real time aan te passen op basis van actuele informatie over gerealiseerde orders en verkoopprognoses, heeft ICRON’s S&OP-oplossing de synchronisatietijd tussen Vestels sales en operationele activiteiten teruggebracht van twee weken naar één dag. Dit leidde tot een vermindering van ongeveer 5% in de voorraadniveaus van de componenten met een lange doorlooptijd, wat uiteindelijk leidde tot lagere kosten en hogere winsten.

Conclusie

ICRON’s S&OP-oplossing is een krachtig hulpmiddel gebleken voor Vestel Electronics. De grote televisiefabrikant kon de S&OP-uitdagingen zo het hoofd bieden, de supply-chainactiviteiten visualiseren en optimaliseren, en meer flexibiliteit, efficiency en winstgevendheid bereiken.

Recente nieuwsberichten

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.