Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten

Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.

Die wensen van de klant zetten de logistieke sector onder druk, want daardoor moeten retailers snel, efficiënt en rendabel orders kunnen afhandelen, willen ze concurrerend blijven. Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, geeft vijf tips om de omnichannel fulfilmentstrategie van retailers een boost te geven:
 
1. Realtime inzicht in de voorraad
Klanten lopen weg wanneer hun order vertraging oploopt. Retailers moeten daarom te allen tijde zicht hebben op bestellingen die binnenkomen. Hiaten en blinde vlekken in die zichtbaarheid vertalen zich in gemiste kansen, vertraging in leveringen, omzetverlies en uiteindelijk afbreuk in klantloyaliteit. 

2. Maximaliseer voorraad
Zorgvuldig voorraadbeheer voorkomt dat retailers, zonder het te merken, artikelen uitverkopen. Misgrijpen zorgt voor teleurgestelde klanten. Retailers hebben daarom een voorraadstrategie nodig die aangeeft wanneer een bestelling niet beschikbaar is, zodat de klant tijdig kan worden ingelicht, of die zegt waar het betreffende product wél op voorraad is zodat het van daaruit kan worden geleverd. 

3. Maak drop-ship mogelijk
Drop-shipping – waarbij retailers andermans producten verkopen zonder die zelf op voorraad te hebben – verkleint risico’s en zorgt voor meer flexibiliteit. Retailers kunnen op deze manier namelijk snel nieuwe artikelen toevoegen. Let wel dat supply chain- en voorraadbeheersoftware over het vermogen moeten beschikken om zich aan de trend aan te passen. 

4. Dring aan op first-class leverancierscommunicatie
Wanneer je als retailer van derden koopt, is goede communicatie met leveranciers van groot belang. Werk daarom alleen met leveranciers die snelle communicatie en kwaliteitsservice bieden. Anders werken eventuele tekortkomingen snel door in het fulfilmentproces; met als gevolg dat jij uiteindelijk de rekening betaalt. 

5. Laat de klantenservice topprestaties leveren
Als artikelen ontbreken of vertraagd zijn, richten klanten zich tot de klantenservice. Een gebrekkige klantenservice is misschien wel de ergste fulfilmentfout die een retailer kan maken. Rust klantenservicemedewerkers uit met de systemen die hen in staat stellen om vragen van klanten te beantwoorden en snelle oplossingen te bieden. 

Veel retailers worstelen met het bijbenen van het huidige (bezorg)tempo. Maar er liggen wel degelijk mogelijkheden om onderscheidend te zijn op het gebied van fulfilment, mits de juiste strategie en systemen worden ingezet. Dat leidt uiteindelijk niet alleen tot hogere productmarges, maar ook tot tevreden klanten en een hogere klantloyaliteit.

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.