Verrassende meerderheid Generatie Z blijft in fysieke winkel kopen
Tegen de verwachtingen in blijkt de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid, ‘Generatie Z’, de voorkeur te geven aan fysieke winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport, ‘Uniquely Gen Z’, dat IBM en de National Retail Federation hebben gepubliceerd. Vijftienduizend respondenten uit zestien landen, allen tussen de 13 en 21 jaar oud, werden voor het onderzoek bevraagd over hun winkel-, product- en merkvoorkeuren.
Voor retailers is het van belang tijdig in te spelen op de wensen van deze nieuwe generatie, die samen goed is voor een koopkracht van 44 miljard dollar. Bovendien geven ze aan driekwart van hun maandelijks te besteden geld daadwerkelijk ook uit te geven.
Opvallend is dat 67% van Generatie Z voor het overgrote deel van hun aankopen nog steeds de voorkeur geeft aan de fysieke winkel. Net geen 75% besteedt een groot deel van hun vrije tijd online; 25% daarvan geeft aan dat het om vijf uur per dag of meer gaat.
Los van hun niet onaanzienlijke koopkracht heeft 70% ook een belangrijke stem in gezinsaankopen, bijvoorbeeld bij de aankoop van meubels, huishoudelijke goederen en voedingswaren.
Generatie Z-consumenten vinden het prettig om online met merken verbonden te raken, in het bijzonder in een interactieve omgeving waarin klanten hun eigen ervaring met het merk kunnen vormgeven. Retailers die een dergelijke omgeving ontwikkelen, krijgen daar op hun beurt ideeën voor terug die ze kunnen gebruiken voor nieuwe producten, diensten, betrokkenheid en koopervaringen.
Van de respondenten zou 36% bereid zijn digitale content te creëren voor een merk, 42% zou deelnemen aan een online game als onderdeel van een campagne en 43% zou aan een product review meedoen.
Bovendien is Generatie Z zich bewust van de waarde van hun persoonlijke informatie. Gen Z-ers willen weten op welke wijze merken hun informatie gebruiken en op welke manier deze beveiligd wordt. Minder dan 30% is bereid informatie te delen over gezondheid en welzijn, locatie, persoonlijk leven of betalingsgegevens.