Impact van VAL op strategie van Partner Logistics

Ook ‘groot volume’ diepvriesmagazijnen moeten flexibel zijn

Als specialist in logistieke diensten voor klanten die grote volumes diepvriesproducten verwerken, wil Partner Logistics mee evolueren met de vragen van de markt. Het groeiende belang van value added services vereist extra ruimte in het magazijn. Tegelijk verkleinen de batchgroottes en dat heeft een grote impact op de magazijninrichting en het voorraadbeheer.

In de zogenaamde ‘panacheerruimte’ in het magazijn in Ieper worden ijsjes gesorteerd tot een mix van vanille-, chocolade- en aardbeismaak in één doos. Die gemengde doos vormt de eindverpakking die de klant zo in de winkel kan zetten. 
Eelco Schnabel, commercial director van de groep Partner Logistics: “Het panacheren is een activiteit die we uitvoeren op verzoek van onze klant om zo in de behoefte van de consument te kunnen voorzien. Consumenten verwachten op elk moment van de dag de door hen gewenste hoeveelheid van een product af te kunnen nemen. Dat betekent dat wij als logistieke dienstverlener die mogelijkheid moeten kunnen bieden. Door ontwikkelingen in de veranderende markt te identificeren en hier proactief op in te spelen, kunnen we snel reageren op de vragen van onze klanten.” 

Andere diensten met toegevoegde waarde (value added service of VAS) die Partner Logistics aanbiedt, zijn het kleven van extra logistieke labels, het etiketteren van producten voor private labels maar ook voorraadbeheer in het systeem van de klant. Het bedrijf wil echter nog meer diensten verlenen aan klanten waarmee het soms al jaren samenwerkt. 
Eelco Schnabel: “Wij willen groeien samen met de bedrijven waarmee we samenwerken. Zij willen groeien maar niet op zogenaamde non-core activiteiten, en dat betekent meer value added services voor ons. De groei van die value added services vereist in sommige gevallen meteen ook meer ruimte voor de medewerkers en voor de benodigde machines. De vestiging in het Engelse Gloucester kreeg net nog een herverpakkingsruimte op vraag van de grootste klant, die er diepvriesvoeding opslaat. In Ieper is een uitbreiding nodig voor de bestaande klanten in combinatie met de komst van nieuwe klanten. Daar willen we dan ook snel het bestaande magazijn uitbreiden met meer ruimte voor VAS.”

20172916426299_foto-3.jpg
Eelco Schnabel, commercial director bij Partner Logistics: “Zeker nieuwe klanten kijken naar het hele proces van opslag en transport. Zij willen een efficiënte oplossing voor het geheel.”

Uitdaging voor de volumebusiness

Simon Verburg, manager operations bij Partner Logistics: “Die nieuwe vragen van klanten betekenen soms een uitdaging voor ons. Van oudsher hebben we met de klanten contracten voor de opslag van grote volumes aan diepgevroren goederen. Wij hebben zeer grote diepvriesmagazijnen in Europa en staan bekend om de hoge automatiseringsgraad.” 
Naar verluidt staat het grootste diepvriesmagazijn van Europa in Bergen op Zoom. Het magazijn werd gebouwd met het oog op de opslag van LambWeston – een specialist in aardappelproducten – die er al zijn oude magazijnen consolideerde. Na een resem uitbreidingen staat er nu een diepvriesmagazijn met 178.000 palletplaatsen. LambWeston zorgt voor erg grote volumes die meerdere keren per uur vanuit de fabrieken in Bergen op Zoom, Kruiningen (Zeeland) en Oosterbierum (Friesland) worden aangevoerd. De trucks worden er automatisch gelost en de pallets gaan via transportbanden naar het diepvriesmagazijn zonder dat een medewerker ze nog aanraakt. “De focus van Partner Logistics richt zich er op om die automatische volumeopslag te combineren met een groeiende vraag naar extra diensten die manueel worden uitgevoerd”, aldus Simon Verburg. 

20172916102143_foto4bew.jpg
Simon Verburg, operations manager bij Partner Logistics: “In het bestaande magazijn in Bergen op Zoom voeren we nu een aanpassing door van het WMS om die rekken toch te kunnen gebruiken voor verschillende batches volgens het FEFO-principe.”

Meer SKU’s in kleinere batches

Een tweede tendens waar Partner Logistics op inspeelt, is de snelle uitbreiding van het aantal SKU’s. Ook fabrikanten van diepgevroren voedingswaren komen steeds sneller met innovaties en uitbreidingen van het gamma waardoor er meer verschillende producten worden opgeslagen, weliswaar in kleinere volumes. Dat heeft een grote impact op de opslagstrategie in grote magazijnen. 

Immers, heel compacte opslag van veel diepgevroren producten dicht bij elkaar levert een aantal efficiëntievoordelen op het vlak van handling en transport, maar ook naar energiezuinigheid en dus CO2-uitstoot. Maar de trend naar meer SKU’s verkleint de lotgroottes en dat verlangt een flexibele bezetting van het magazijn. 
Simon Verburg: “In onze oudste magazijnen hebben we opslagrekken voor tien pallets achter elkaar. We hebben dat zo voorzien om grote volumes van een zelfde SKU met een zelfde batchnummer op een efficiënte manier in het magazijn onder te brengen. Maar gezien de recente ontwikkelingen hebben we steeds minder dergelijke opslag nodig en moeten we meer gangen voorzien om efficiënter te kunnen picken. In de plannen voor een uitbreiding van het magazijn in Ieper – de tekeningen zijn klaar – voorzien we meer gangen en minder diepe rekken. In het bestaande magazijn in Bergen op Zoom voeren we nu een aanpassing door van het WMS (warehouse management system) om die rekken toch optimaal te kunnen gebruiken voor verschillende batches volgens het  FEFO-principe (First Expired First Out). Het komt neer op een ontkoppeling van de nummers voor SKU’s en batches. Om dat te kunnen waarmaken, programmeren we gesofisticeerde software om de stromen in het magazijn beter te kunnen voorspellen en te alloceren.”

Partner Logistics heeft ook net de implementatie van een nieuw Nekovri Dynamics WMS van Boltrics achter de rug in de vestigingen van Wisbech, Gloucester (VK) en Ieper. Later volgen de andere vestigingen. Nekovri Dynamics van Boltrics is een toepassing die specifiek werd ontwikkeld voor 3PL-bedrijven in de diepvriessector. 
Simon Verburg: “We blijven wel bij onze eigen versie van het warehouse control system dat we intern zelf hebben ontwikkeld. We zijn ervan overtuigd dat we op dat vlak een bijzondere expertise hebben die ons een competitief voordeel biedt.”

20172916122143_foto2.jpg
Klanten willen steeds meer diensten met toegevoegde waarde die meestal manueel worden uitgevoerd.

​Transport met opslag combineren

Partner Logistics ziet nog bijkomende ontwikkelingsmogelijkheden op het vlak van transport. Voorheen organiseerden de klanten dat vaak nog zelf, maar er komen steeds vaker vragen om opslag en transport bij één dienstenleverancier neer te leggen. 
Eelco Schnabel: “Zeker nieuwe klanten kijken naar het hele proces en willen een efficiënte oplossing voor het geheel. Bij onze prospectie naar kleinere klanten zien we dat de vraag misschien nog groter is, zij willen echt ‘ontzorgd’ worden. We voeren al transporten uit voor binnenkomende stromen. We hebben ook een aantal eigen trucks die we inzetten voor ritten tussen de fabrieken van klanten en ons magazijn.”

Daarbij mikt Partner Logistics ook op een intensieve samenwerking tussen de klanten. Het bedrijf weet wat er binnenkomt en waar de goederen later naartoe gaan. Dat verloopt nu nog volledig gescheiden, elke klant apart en vaak nog door de klant zelf georganiseerd. Maar iedereen beseft dat er synergie mogelijk is door transport stromen te bundelen naar gemeenschappelijke adressen en/of regios’. 
Eelco Schnabel: “Intussen organiseren we daarover gezamenlijke vergaderingen. Nog in 2016 willen we starten met een showcase waarbij we een eerste bundeling van transport realiseren. Op termijn moeten we dat stevig kunnen uitbreiden.”

Partner Logistics denkt daarbij hardop na over de gezamenlijke aankoop van transport voor al zijn klanten. Daardoor ontstaat een veel groter volume, wat een gunstig effect op de prijs moet hebben en het mogelijk moet maken om meer innovatie uit te oefenen binnen de supply chain. Op lange termijn mikt het bedrijf dan ook op uitbreiding van de rol als 4PL die vanuit een ‘regiefunctie’ alle transportstromen van zijn klanten end to end kan overzien. 

201729161349612_foto.jpg
Het diepvriesmagazijn in Bergen op Zoom zou met zijn 178.000 palletplaatsen het grootste van Europa zijn.

​Kaderstuk: Partner Logistics

Partner Logistics heeft 3 vestigingen in Nederland (Bergen op Zoom, Waalwijk en Bodegraven), twee in het Verenigd Koninkrijk (Gloucester en Wisbech) en één in België (Ieper). Alle locaties zijn gericht op diepvriesopslag, behalve Bodegraven, dat gespecialiseerd is in ambient en instaat voor het afvullen van (fris)dranken. 

Na de oprichting in 2002 ontwikkelde het bedrijf zich in de beginjaren erg snel, maar in 2012 keerde het tij. Een herstructurering met het afstoten van een aantal magazijnen heeft zijn vruchten afgeworpen en nu denkt het logistieke bedrijf weer aan groei. 

Samen met een tiental vaste klanten uit de aardappel-, groente- en ijssector kijkt Partner Logistics weer vooruit en wil het de bestaande magazijnen uitbreiden. Er liggen plannen op tafel voor  uitbreidingen in zowel Ieper als Bergen op Zoom. 

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.