Eerste hybridevoertuig van Volvo Trucks voor internationaal transport
De Volvo-concepttruck is het eerste hybridevoertuig van Volvo Trucks voor internationaal transport. Volvo Trucks onthulde de Volvo-concepttruck in mei 2016 al, maar heeft het voertuig nu verder ontwikkeld en verbeterd. De nieuwe versie wordt niet alleen gekenmerkt door verbeteringen in aerodynamica, rolweerstand en gewicht, maar beschikt ook over een hybride aandrijflijn en is daarmee een van de eerste in zijn soort voor zware trucks voor de lange afstand.
In combinatie met de andere verbeteringen levert deze truck een totale reductie in brandstofverbruik en CO2-uitstoot op van rond de 30 procent.
De hybride aandrijflijn werkt met het terugwinnen van energie op afdalingen die steiler zijn dan één procent, of wanneer er wordt geremd. De herwonnen energie wordt opgeslagen in de accu’s van het voertuig en benut voor elektrische aandrijving op vlakke wegen of wegen met een geringe hellingshoek. Speciaal voor de hybride aandrijflijn is een verbeterde uitvoering van I-See ontwikkeld. I-See werkt als een automatische piloot die het schakelen overneemt en optimaal gebruik maakt van de hellingen. Het systeem analyseert de te volgen route en bepaalt vervolgens de meest zuinige en efficiënte keuze tussen de diesel- en de elektromotor en de optimale gebruikstijd van de herwonnen energie.
Bij langeafstandstransporten zal de hybride aandrijflijn er naar schatting voor zorgen dat de verbrandingsmotor gedurende 30 procent van de rijtijd wordt uitgeschakeld. Dit bespaart 5 tot 10 procent brandstof, afhankelijk van voertuigtype, specificatie en rijcycli. Het is ook mogelijk om 10 kilometer lang geheel in elektrische modus te rijden, waardoor het voertuig geen emissies uitstoot en vrijwel geen geluid produceert.