Bedrijfsbrede oplossing

Organi Logistic System (OLS), een volledig geïntegreerd logistiek pakket

Een van de oudste Belgische softwarebedrijven heeft een volledig geïntegreerde oplossing voor alle bedrijven die zich met logistiek bezighouden. Die jarenlange ervaring brengt vertrouwen met zich mee, maar tegelijk zorgt Organi ervoor dat het ook de nieuwste technologische vernieuwingen kan aanbieden: mobile en weboplossingen en cloud.

2017612144726973_organi-pieter-vandenbulcke-kristof-poulain.jpg
Pieter Vandenbulcke, managing director (links), en Kristof Poulain, business unit manager voor OLS: “De belangrijkste tendens is de komst van webapplicaties en webportals. Maar wij geloven dat software het best werkt in een hybride omgeving: op de server (in een datacenter) én op het web.”

“Logistiek is een van de vier sectoren waarvoor we oplossingen hebben uitgewerkt. Telkens zorgen we voor een ERP-systeem, een basisplatform dat de belangrijkste processen kan beheren.” Aan het woord is Pieter Vandenbulcke, managing director bij Organi. “Daarbovenop kunnen nog bijkomende toepassingen komen om specifieke functies in te vullen. Zo hebben wij OLS – Organi Logistic System – als ERP-oplossing. Dat wordt onder andere gebruikt door bedrijven als Zuidnatie, Durot, Trans-Continental Logistics en heel wat andere referenties. Die klanten maken ook gebruik van OLS Customs, de software voor de douaneadministratie. Organi heeft echter ook een resem klanten die niet voor de volledige OLS Suite, maar alleen voor OLS Customs kiezen, zoals Kühne + Nagel, DB Schenker, Alpro en Atlas Copco Airpower. Organi integreert dan naadloos met het bestaande ERP-systeem wat in vele gevallen SAP.”
 
Op die manier heeft Organi een breed aanbod naar de bedrijven die logistieke activiteiten ontplooien: logistieke dienstverleners, terminaluitbaters, forwarders, naties, douaneagenten en verladers. Naast een eigen financiële oplossing biedt OLS onder meer nog een oplossing voor expeditie, voorraadbeheer, douane, container logistics, facturatie en rapportering op maat.
P. Vandenbulcke: “Maar daaraan werden doorheen de tijd nog bijkomende modules toegevoegd. Eén van onze andere sectoren zijn de gerechtsdeurwaarders. Voor hen hebben we een vele jaren geleden een centraal digitaal dossier ontworpen waarin alle inkomende en uitgaande correspondentie centraal beschikbaar wordt gesteld. Dat bleek ook interessant te zijn voor andere bedrijven uit totaal andere sectoren. Deze toepassing werd zo onder meer ook standaard in OLS ingebouwd. Het is maar één voorbeeld van de hefboom die we creëren door de synergie die we tussen onze 4 ERP-oplossingen hebben opgezet.”

Nieuwe tendensen

“Het gevaar van een bedrijf met veertig jaar ervaring – Organi is gesticht in 1977, rond dezelfde tijd als Apple (’76) en Microsoft (’75) – is dat het stopt met ontwikkelen. In die val zijn we niet getrapt. We weten heel goed wat onze klanten nu van ons verwachten: mobiele toepassingen, BI-oplossingen, webapplicaties, enzovoort. Voor onze distributieklanten bieden wij bijvoorbeeld een warehouse management system (WMS) inclusief de mogelijkheid tot voicepicking aan”, vertelt Pieter Vandenbulcke.
 
De belangrijkste tendens voor Organi is de komst van web en mobiele applicaties. Veel klanten vragen ernaar en het bedrijf kan die ook aanbieden.
P. Vandenbulcke: “Wij geloven dat software het best werkt in een hybride omgeving. Er bestaan zeker situaties waarbij enkele klikken op een smartphone voldoende moeten zijn. Sommige klanten bijvoorbeeld moeten schade declareren of een bepaalde actie (bijvoorbeeld het stuffen van containers) met een foto kunnen aantonen. Voor zulke acties hebben we apps ontworpen waardoor zij die foto met de smartphone nemen en meteen aan het digitaal dossier toevoegen of naar de betrokkenen doorsturen. Ook worden in de logistiek steeds meer berichten of informatie uitgewisseld via webportals, zoals onder meer voor tracking & tracing van zendingen en goederen, alsook voor de opvolging van de voorraad. Maar andere toepassingen zijn dan weer veel te belastend voor het internet en kunnen beter op een server op kantoor draaien. Tegelijk zorgen we er wel voor dat alle gegevens en documenten via de cloud kunnen worden benaderd en geconsulteerd.”
 
Organi gaat nog niet helemaal mee met de internationale spelers zoals SAP of Microsoft in hun strategie rond ‘cloud first’. “Wij werken in de eerste plaats voor de Vlaamse markt en bij onze klanten zien we die vraag amper”, luidt het. “Onze klanten zijn er nog niet klaar voor om alles in de cloud te zetten. Maar wij zorgen er wel voor dat we voorbereid zijn tegen het moment dat de vraag er wel is. We weten dat zoiets soms heel snel kan gaan.”

​Ook hardware en diensten

Kristof Poulain is de business unit manager voor OLS. “Met Organi bieden we niet alleen een breed scala van softwaretoepassingen voor de logistiek aan, maar indien de klant dat wil, zorgen we ook voor de IT-infrastructuur. Daarbovenop kunnen klanten op ons rekenen als er problemen zijn. Wij zijn elke dag bereikbaar van 6 tot 22 uur. Ook in het weekend en op feestdagen voorzien we een permanentie om klanten die met een noodgeval worden geconfronteerd, te kunnen helpen. We hebben klanten op Brucargo of in de havens die blijven doorwerken. Vaak bieden zij ook een specifieke dienstverlening naar hun klanten en kunnen ze zich niet permitteren dat een IT-panne daar stokken in de wielen steekt. Voor die gevallen organiseren wij permanentie.”
 
Organi biedt dus actief brede functionaliteit aan, maar heeft zich tegelijk gefocust op zijn kernactiviteit, namelijk de ontwikkeling van businesslogica. Voor andere functies heeft Organi een ecosysteem opgezet: Pure Solutions (Kortrijk) werkt aan oplossingen voor business intelligence, Multimedium  (Hoogstraten) specialiseert zich in websites en webshops, Crossroad Communication (Sint-Truiden) zorgt voor de communicatie met de douane en het Bulgaarse BGO werkt mee de mobiele applicaties uit. Organi heeft intussen ook een eerste reseller voor haar eigen financiële software, namelijk B-Inside uit Waregem.
P. Vandenbulcke: “Door die intensieve samenwerking kunnen we de doorlooptijd van innovatieve projecten flink verlagen en ook de kosten beter onder controle houden.”

Kader: ​Ontwikkeling op Progress

Organi heeft al lang een band met Progress: al haar toepassingen draaien op een Progress database en zijn met Progress technologie ontwikkeld. ”Progress focust de voorbije jaren heel duidelijk op innovatieve technologie en zet wereldwijd in op haar indirecte kanaal via onafhankelijke softwarebedrijven zoals dat van ons ”, klinkt het bij Organi. “Progress heeft bijvoorbeeld het Bulgaarse Telerik overgenomen, een specialist in UI’s voor alle mogelijke platformen en dat is een schot in de roos. Ze werken nu ook aan ‘cognitive apps’ en ‘machine learning’.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.