Transportsystemen voor iedereen

Easy Systems maakt conveyorsystemen toegankelijk

De komst van e-commerce zorgt ervoor dat heel wat bedrijven worstelen om hun interne logistiek efficiënter te krijgen. Daarnaast krijgen steeds meer b2b-bedrijven te kampen met de switch van pure pallethandling naar een combinatie van pallets en dozen. Voor kleinere tot middelgrote bedrijven zijn alleen al flexibele conveyorsystemen vaak al erg efficiënt om dit soort intern transport te optimaliseren. In die gevallen kan Easy Systems een treffend antwoord bieden. Samen met de klant denkt het bedrijf mee richting de meest interessante opstelling, zonder dat er meteen een gesofisticeerde en dure material handling installatie aan hoeft vast te hangen. General manager David Taverniers licht toe waar Easy Systems in de huidige markt een meerwaarde kan betekenen.

20171024162355365_foto-1b.jpg
David Taverniers, general manager bij Easy Systems: “Een positieve trend op het vlak van conveyorsystemen, is de intelligentie die sommige systemen tegenwoordig standaard bieden. Verder krijgen conveyorsystemen steeds meer toegevoegde waarde in het magazijn. Zo kunnen ze een bufferfunctie vervullen en integreren we in het conveyorsysteem geregeld liftsystemen om niveauverschillen te overbruggen.”

Sinds deze zomer bestaat Easy Systems exact tien jaar. In eerste instantie richtte David Taverniers het bedrijf in Tienen op, met als doel standaard transportbanden aan machinebouwers te verkopen. “In die tijd waren we een puur verkoopkantoor en kochten we via verschillende partners transportbanden in. Het uitgangspunt was en is nog steeds een zo breed mogelijk gamma te bieden in het segment van de transportbanden, modulaire kettingbanen en rollenbanen. Ook de nodige, achterliggende constructies bieden we aan”, vertelt hij verder. “Tot vandaag kopen het materiaal voor onze standaardsystemen bij diezelfde leveranciers in. Zo werken we in Nederland samen met Easy Conveyors, in Frankrijk met Reveyron en in Duitsland met Rollex Förderelemente en FPS. Op die manier kunnen we klanten een totaalpakket op het vlak van conveyorsystemen bieden.”

In de loop der jaren kwam echter steeds vaker de vraag om die standaardsystemen meer te customiseren, opdat ze nog beter in de omgeving van de klant zouden passen. “Daarom zijn we in 2010 gaan samenwerken met een externe tekenaar die mijn ideeën op papier kon zetten en onderaannemers die ze konden uitvoeren. Pas in 2012 hebben we een eigen assemblagebedrijf opgericht, met eigen engineering en enkele technici. Op dat moment zijn we ook verhuisd naar Herentals, waar we de nodige kantoor- en assemblageruimte hadden.”

Van machinebouw tot logistiek

Tegelijk merkte de organisatie steeds meer interesse in haar systemen vanuit logistieke hoek. “We hadden sporadisch al eens een systeem in een logistieke omgeving gezet, maar een strategie in die richting hadden we niet. De kentering is er gekomen toen we in 2015 onze verkoop in Nederland opstartten en merkten dat er in de logistieke sector heel veel potentieel zit. Vanaf dat moment zijn we die markt meer actief gaan benaderen, en met succes”, aldus David Taverniers.

De laatste jaren mocht Easy Systems dan ook tal van projecten in logistieke omgevingen realiseren. Vooral de opkomst van e-commerce en de overstap in veel omgevingen van pure pallethandling naar meer dozenhandling en zelfs stukverpakking, doet de vraag naar efficiënte interne transportsystemen nog toenemen. “Bij onze marktbenadering positioneren we ons tussen de rechttoe rechtaan aanbieders van transportsystemen enerzijds en de grote systeemintegratoren van deze wereld anderzijds. Die laatste groep biedt weliswaar indrukwekkende systemen aan, maar voor iets kleinere bedrijven of grotere bedrijven met een logistiek probleem in een beperkte zone zijn dergelijke oplossingen te hoog gegrepen en vaak ook helemaal niet nodig. Bij dergelijke spelers gaat het dikwijls over miljoeninvesteringen, terwijl wij eenvoudige transportsystemen leveren van enkele duizenden euro. Bij onze projecten spreek je over bedragen van 25.000 tot maximum één miljoen euro.”

Een specifieke uitdaging in logistiek is wel dat de variëteit aan verpakkingen die het systeem moet kunnen transporteren veelal groter is dan in productieomgevingen. “Dat vraagt toch een grote flexibiliteit van de systemen vandaag. Ook het aantal verpakkingen dat een systeem binnen een bepaalde tijdsspanne moet realiseren, wordt in logistieke omgevingen steeds hoger. Op dat vlak komt onze ervaring die we hebben opgedaan bij de verwerking van zeer hoge aantallen in productieomgevingen van pas”, vertelt David Taverniers. “Een andere trend in conveyorsystemen die de sector ten goede komt, is de intelligentie die sommige systemen tegenwoordig standaard bieden. Zo heeft Rollex plug-in-systemen, waarbij een sectie van een volgende sectie bijvoorbeeld van een andere weet wanneer die leeg is. Verder merken we dat een conveyorsysteem steeds meer toegevoegde waarde krijgt in het magazijn. Zo kan het ook een bufferfunctie vervullen en integreren we in het conveyorsysteem geregeld liftsystemen om niveauverschillen te overbruggen.”

20171024161738408_foto-2.jpg
Een uitdaging in logistiek is dat de variëteit aan verpakkingen die het systeem moet kunnen transporteren veelal groter is dan in productieomgevingen. Ook het aantal verpakkingen dat binnen een bepaalde tijdsspanne moet worden getransporteerd, wordt in logistieke omgevingen steeds hoger. Op dat vlak komt de ervaring die Easy Systems heeft opgedaan bij de verwerking van zeer hoge aantallen in productieomgevingen van pas.

Vandaag vergelijkt David Taverniers zijn bedrijf weleens met een keuken, waar standaardingrediënten worden samengevoegd tot een goed werkend geheel en worden overgoten met een eigen sausje via de eigen engineering. Daarbij blijft Easy Systems steeds bewust bij zijn leest: conveyorsystemen met als doel de doorlooptijden binnen het bedrijf zo kort mogelijk te houden en de kosten te beperken. “Een typische uitgangssituatie voor ons is bijvoorbeeld een magazijn dat er een paar tienduizenden opslaglocaties bijkrijgt en waar de behoefte rijst om orders sneller te verwerken. In dat geval kunnen we voor die klant een aantal ideeën op maat uitwerken via een voorontwerp, met als basis steeds onze bewezen standaardsystemen. Met een slim concept kun je al een pak meer efficiëntie creëren.”

D. Taverniers: “Wat we wel doen, is de conveyorsystemen uitbreiden met ergonomische inpaktafels en pickkarren. Die ontwerpen we zelf, op basis van een uitgebreid pakket aan onderdelen van onze Duitse partner ASK. Een van de klanten waar we een uitgebreide combinatie van een conveyorsysteem met inpaktafels hebben voorzien, is bijvoorbeeld Yusen Logistics. Uiteraard gebeurt het dat de klant ook een mezzanine, verpakkingssysteem, weegeenheden, uitgebreide telescoopbanen of een pick-to-light-systeem nodig heeft. In dat geval zullen we die zaken weliswaar integreren in het concept dat we voor hem uitwerken, maar voor de aankoop zullen we hem doorverwijzen naar een geschikte partner binnen ons netwerk.”

Voorlopig heeft Easy Systems geen plannen om uit te breiden buiten de Benelux. “Wel merken we dat klanten die internationaal opereren onze expertise vaak willen meenemen naar het buitenland. Daar gaan we uiteraard wel op in. Niet alleen hebben we zo in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk al projecten gerealiseerd, ook in Oost-Europa, de VS, China en Abu Dhabi staan intussen al realisaties van onze hand”, nuanceert David Taverniers.

Dat de strategie aanslaat, bewijst wel de gestaag stijgende omzet van het bedrijf. In 2014 realiseerde het bedrijf een omzet van 2,5 miljoen euro, vorig jaar was dat meer dan 4 miljoen. Eind 2017 zal de kaap van 6 miljoen worden overschreden met de hulp van intussen 32 vaste medewerkers. Sinds vorig jaar heeft het bedrijf ook een vestiging in Brugge en Eindhoven ter ondersteuning. “Onze ambitie bestaat erin binnen die structuur tegen 2020 de magische kaap van 10 miljoen euro te bereiken”, klinkt het. “We merken bovendien dat het logistieke segment een steeds groter deel van die omzet gaat vertegenwoordigen. De behoefte aan creatieve en tegelijk betaalbare oplossingen voor intern transport is dus zeer reëel.”

TC

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.