Logistieke efficiëntie voor het leven

TGW Benelux optimaliseert systemen via Lifetime Services

In een wereld waar e-commerce zijn opmars maakt, is een hoge systeembetrouwbaarheid een must. Daarnaast moeten gemaakte investeringen binnen het magazijn zo goed mogelijk renderen. Om bedrijven op dat vlak nog beter te dienen, riep TGW Lifetime Services in het leven. Daarmee wil de fabrikant helpen om het maximum uit hun investeringen te halen tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Sylvester Bussing, LTS Manager Benelux bij TGW, licht toe wat Lifetime Services vanuit TGW-perspectief voor bedrijven kunnen opleveren.

De Oostenrijkse onderneming TGW levert complete geautomatiseerde material handling oplossingen. Sinds april 2015 heeft de producent een zelfstandige Benelux-organisatie om de verkoop van zijn systemen in onze regio te ondersteunen. In juni 2016 werd bovendien een eigen kantoor voor de Benelux opgericht in het Nederlandse Oud Gastel, in de logistieke hotspot van West-Brabant.

De divisie Lifetime Services (LTS) vormt een logisch verlengstuk van het ontwerp, de verkoop en de realisaties van TGW-systemen, vanuit de eigen LTS-terminologie. “Tot begin dit jaar werden de services geleverd door TGW-entiteiten – gevestigd in onder andere Duitsland, het VK en Oostenrijk – of via partners. Met onze Benelux-vestiging kunnen we een nog betere invulling geven aan de wensen van de lokale markt. Ook in Scandinavië hebben we trouwens dit jaar een eigen serviceorganisatie opgericht”, begint Sylvester Bussing.

Vanuit de Benelux-vestiging wordt ook LTS georganiseerd. “Voor alle duidelijkheid, elke klant bepaalt zelf hoe de verhouding tussen systeembetrouwbaarheid, levenscyclusgedreven investeringen op het vlak van assets, ondersteuning en onderhoud wordt ingevuld. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om alleen een beroep te doen op TGW voor preventief onderhoud en onderdelen. We hebben ook 24/7 een serviceteam van ingenieurs en technici beschikbaar om – via een hotline service of lokale interventie – de nodige ondersteuning te bieden bij noodgevallen. Alleen merken we dat steeds meer klanten graag met ons willen afstemmen hoe ze hun systeem nog betrouwbaarder kunnen maken of hoe ze dat nog beter kunnen benutten. In die gevallen komen onze Lifetime Services en lokale expertise optimaal tot hun recht”, klinkt het.

TGW is bovendien voortdurend op zoek naar innovatieve oplossingen om de service nog efficiënter te maken. “Zo maken de service-engineers van LTS op enkele sites al gebruik van smart glasses om real-time met de backoffice en hotline teams te communiceren. Op die manier hoeven zij geen foutrapporten uit te lezen of te beschrijven wat het probleem is. De collega’s in de backoffice zien dankzij deze tool direct wat het probleem is en kunnen verdere instructies geven. Daardoor worden processen vereenvoudigd en versneld, en de uitval tot een minimum beperkt”, zegt Bussing.

2017111012537547_foto-1-tgw.jpg
Sylvester Bussing, LTS Manager Benelux bij TGW: “Belangrijk is om eerst onderling af te stemmen welk type relatie je als integrator en klant met elkaar wil onderhouden. De doelstelling wordt gedefinieerd op basis van het relatietype en het risicoprofiel dat een klant kan accepteren voor zijn business.”

Streven naar voorspelbaar gedrag

De basisgedachte achter LTS is dat het bundelen van de businesskennis van het bedrijf zelf en de kennis over de magazijnautomatisering bijdraagt tot het succes van de organisatie.S. Bussing: “Belangrijk in dat opzicht is om eerst onderling af te stemmen welk type relatie je als integrator en klant met elkaar wil onderhouden. De doelstelling wordt gedefinieerd op basis van het relatietype en het risicoprofiel dat een klant kan accepteren voor zijn business. Op basis van die relatie kan je al in een vroeg stadium invulling geven aan LTS-gerelateerde aspecten, die de OPEX (Operating Expenses) beïnvloeden. Traditioneel ligt de focus bij de aankoop van een nieuw systeem vooral op de kapitaalinvestering, maar tijdens de levensduur van de installatie kan een nauwe samenwerking de OPEX wel meer voorspelbaar maken. Het komt er in feite op aan om grip te houden op de Equipment Effectiveness, met andere woorden het samenspel tussen de operaties van het bedrijf, de capaciteit en de kwaliteit. Als je daarin slaagt, kun je via gedegen risicoanalyses die voorspelbaarheid creëren.”

“Via grondige analyses en samenwerking met bedrijven krijgen we uiteindelijk een goed inzicht in de processen van de klant. Dat inzicht kan vervolgens vertaald worden in meetbare variabelen, die via toepassingen zoals 5S –waarbij wordt ingezet op efficiënte werkplekken – of innovaties, zoals thermografische analyses, naar een hoger niveau kunnen worden getild”, gaat hij verder.

Preventieve aanpak

Met het oog op een voorspelbare OPEX kan TGW al in de designfase samen met klanten kritisch de lay-out bestuderen. Zo worden eventuele blinde vlekken vanuit een operationeel en serviceperspectief gedetecteerd. Door al in de designfase een groter bewustzijn te creëren, kan het projectteam van de klant samen met het LTS-team van TGW het design al verbeteren.
Sylvester Bussing: “Zo wordt duidelijk waar de zwakke schakels schuilen en welke onderdelen best preventief in de gaten worden gehouden. Op die manier vermijd je onnodige risico’s. Een goed design en begrip van de klantenprocessen resulteert uiteindelijk in een voorspelbaar gedrag van de magazijnautomatisering, dat zich eenvoudig laat vangen in een gestructureerde samenwerkingsvorm. Daarbij is een life cycle plan een ondersteunend middel.”

“Verder kun je via een gedegen component management proactief aan slag gaan met innovaties. Die brengen voor bedrijven vaak nieuwe mogelijkheden en betere alternatieven met zich mee. Op die manier voorkom je bovendien veroudering, doordat je continu bijblijft op het vlak van techniek”, stelt Sylvester Bussing.

Waar je als bedrijf ook rekening mee moet houden bij magazijnautomatisering, is dat de IT-hardware na x aantal jaren moet worden vervangen, zeker in een tijd waar de ontwikkelingen elkaar in sneltempo opvolgen. Via virtualisatie kun je nood aan vervanging enigszins beperken.

LTS op maat van de klant

Voor alle duidelijkheid, LTS laat zich vertalen in een model dat past bij de klant. Zo kan de service volledig worden uitbesteed aan een LTS residential team of er kan gebruik worden gemaakt van TGW’s Mobile Engineers of het Hotline team.

Intussen zijn er in de Benelux een vijftigtal sites waar TGW-equipment aanwezig is. Tegen het eind van dit jaar zullen zo’n 25 medewerkers instaan om LTS-diensten te leveren op veel van de sites. Via die transparante en coöperatieve aanpak met een focus op de lange termijn wil TGW verder bijdragen tot het succes van zijn klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.