Lees Ook

Safety first: ga voor de veiligste vloot heftrucks

De kracht van een heftruck is een groot voordeel bij het heffen en vervoeren van zware lasten. Tegelijk kan zo’n machine van enkele ton flink wat schade berokkenen als je er niet voorzichtig mee omspringt. Gelukkig bouwen heftruckleveranciers steeds meer veiligheidsvoorzieningen in. Daarnaast is ook een stevig verankerde veiligheidscultuur binnen het magazijn van groot belang. Omdat voorkomen zoveel belangrijker is dan genezen, zetten we de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

Zware ladingen die meters de hoogte in gaan, een hoog eigen gewicht en een snelheid van om en bij de 25 kilometer per uur: het is en blijft een gevaarlijke combinatie. Een heftruck die onderweg zijn lading verliest, kantelt of tijdens zijn rit een stelling of persoon aanrijdt, het kan rampzalige gevolgen hebben.

Chauffeur aan het stuur van veiligheid

Omdat een heftruck zich zelf niet bewust is van zijn kracht, moet de chauffeur zijn verantwoordelijkheid opnemen. Chauffeurs die hun snelheid steeds aan de situatie aanpassen en de gevaren goed kunnen inschatten, zijn bijgevolg goud waard.
Nieuwkomers een degelijke opleiding geven en geregeld de kennis opfrissen, kan alvast veel onheil voorkomen. De checklist die je in de handleiding bij de heftruck terugvindt, kan bestuurders ook helpen om systematisch bepaalde zaken te controleren. Enkel parkeren met de vorken op de grond en steeds de motor uitzetten, het klinkt zo evident maar in de praktijk zondigen chauffeurs toch nog geregeld tegen de ‘gekende’ veiligheidsmaatregelen.

De kracht van geïntegreerde veiligheidsvoorzieningen

Jammer maar helaas, ook de beste chauffeur maakt weleens een fout. Eén moment van onoplettendheid of een foutieve inschatting kan fataal zijn. Daarom is het een goede zaak dat heftruckleveranciers steeds meer veiligheidssystemen in hun vorkheftrucks inbouwen.

Een van de meest toegepaste veiligheidsvoorzieningen is wel de pincode, die de contactsleutel vervangt. De toegangscontrole via die pincode kan gebruik door onbevoegden voorkomen. Verder is het mogelijk de ervaring van de bestuurder aan de pincode te koppelen. Op die manier kunnen bijvoorbeeld de maximumsnelheid en de acceleratie per persoon worden ingesteld.

Een ander mooi voorbeeld van een effectief veiligheidssysteem is het ‘blue safety light’. Dat is een visueel waarschuwingssignaal op de truck, waarbij felle ledlichten een opvallende, blauwe lichtvlek op de grond projecteren, enkele meters voor de heftruck. Vooral op kruispunten in het magazijn, waar heftrucks en voetgangers elkaar kunnen ontmoeten, is dat een ideaal waarschuwingssysteem. Uiteraard helpt een geluidssignaal zoals een achteruitrijalarm ook, maar in lawaaierige omgevingen is dat niet altijd hoorbaar. Lopen er geregeld medewerkers in het magazijn, dan vormen een duidelijke bewegwijzering en veiligheidsmarkeringen vanzelfsprekend een noodzakelijke aanvulling.

Om ook de chauffeur zelf te beschermen, is de veiligheidsgordel cruciaal. Een interlocksysteem kan verhinderen dat de bestuurder de heftruck gebruikt als hij geen veiligheidsgordel aan heeft. Let ook op de constructie van de heftruck. Hoe steviger de cabine en het beschermdak, hoe groter de kans dat de chauffeur aan een ongeval geen blijvende letsels overhoudt.

Verder bestaan er tal van actieve veiligheidssystemen die voor extra bescherming zorgen. Aangezien een overdreven snelheid een van de belangrijkste oorzaken voor ongevallen is, zetten leveranciers sterk in op oplossingen die daar een mouw aan passen. Zo is het mogelijk de snelheid binnen de muren van het magazijn te beperken of kan ervoor worden gezorgd dat de truck automatisch vertraagt in bochten. Extra sensoren kunnen bovendien garanderen dat de truck bij een bepaalde hefhoogte en/of gewicht van de last op de vorken, een bepaalde snelheid niet overschrijdt.

Bij de aanschaf van een nieuwe truck is het in elk geval raadzaam te informeren naar zowel de standaard als de optionele veiligheidsvoorzieningen. Aangezien een ernstig ongeval vaak grote (financiële) gevolgen heeft, is investeren in voldoende veiligheid geen overbodige luxe.

Oog voor preventief onderhoud

Ook een slecht onderhouden truckvloot betekent een reëel veiligheidsrisico. Niet zelden ligt de gebrekkige staat van de heftruck aan de basis van een ongeval. Op gezette tijdstippen de trucks onder de loep nemen, maakt dan ook deel uit van een integraal veiligheidsbeleid.

Daarop speelt bijvoorbeeld de SigmaCert veiligheidskeuring in. Dat veiligheidslabel helpt bedrijven te voldoen aan de machinerichtlijn, die vereist dat arbeidsmiddelen een periodieke keuring ondergaan. Zo kun je als werkgever meteen aantonen dat al het mogelijke werd gedaan om de veiligheid van het aanwezige materieel te garanderen. Samen met een stevig verankerende veiligheidscultuur en het alaam aan veiligheidsvoorzieningen op de truck wapen je je zo maximaal tegen ongevallen met trucks op de werkvloer.
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: B-Close 
Lees Ook
X