Lees Ook

Top Interieur brengt meubelen op niveau

Nieuw hoogstapelmagazijn creëert hogere efficiëntie

Top Interieur brengt meubelen op niveau
Met winkels in Massenhoven, Izegem en Diegem biedt Top Interieur een kwalitatieve waaier aan meubelen en aanverwante artikelen. Een paar jaar geleden rees de opportuniteit om in Massenhoven de winkel en het magazijn op één site samen te brengen. Met het oog op de strategische ontwikkelingen binnen het bedrijf greep Top Interieur die kans met beide handen. Resultaat is een nieuwe winkel annex hoogstapelmagazijn, waar de goederen wachten tot de klant ze in zijn interieur kan verwelkomen. Voor de uitwerking van de lay-out tekende consultancy bureau Logflow. Zaakvoerder Pieter Sintobin geeft toelichting bij de rol van het nieuwe magazijn binnen het vernieuwde winkelconcept.

Terwijl de site in Izegem zich volledig toespitst op meubelen voor de leef- en slaapruimte, vindt je in Massenhoven ook keukens en tuinmeubelen. De winkel in Diegem is actief onder de naam Reno en heeft zowel meubelen als keukens in het aanbod.
Pieter Sintobin: “Net als bedrijven in andere sectoren, denken wij continu na over de richting die we uit willen. Een drietal jaar geleden hebben we resoluut beslist om de kaart van kwaliteit te trekken. We merkten dat klanten nu eenmaal meer van ons verwachten dan van andere meubelwinkels. De kans dat een goedkopere kunstlederen stoel vijf jaar na aankoop tot klachten leidt, is bij ons per definitie hoger. Daarom gaan we nu enkel nog voor prijs-kwaliteit meubelen die we in Europa aankopen. We bieden ook woonaccessoires aan die we aankopen via gespecialiseerde groothandels die dezelfde waarden hanteren. Die nieuwe positionering heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde prijs van aankopen substantieel is gestegen. Tegelijk zijn we in Massenhoven keukens gaan aanbieden. Daarbij zijn dan nog de tuinmeubelen gekomen, die in de winter gedeeltelijk door fitnesstoestellen worden vervangen. Dat betekent ook dat de variëteit aan goederen die we in ons magazijn moeten stockeren, hoger is geworden.”
In lijn met de nieuwe strategie werd beslist om in Massenhoven te specialiseren op (semi-)maatwerk. Daardoor worden omzeggens geen onverkochte voorraden meer aangehouden.
P. Sintobin: “Aangezien de waarde van ons assortiment verhoogt, stijgen ook de kosten van onze voorraad. Door af te stappen van voorraden, lopen we niet langer het risico dat er geen vraag is naar de maat of het model dat we net op voorraad hebben. Onze klanten blijken trouwens best bereid om een aantal weken op hun meubelen te wachten. Voor hen die sneller beleverd willen worden, hebben we diverse ‘quick ship’ programma’s met zeer korte leveringstermijnen. Wel blijft het belangrijk dat we een stevig serviceconcept blijven bieden: dat de klant zijn meubelen in één pakket aangeleverd krijgt, dat wij meubelen voor hem monteren en dat dit allemaal gebeurt wanneer dat de klant het beste uitkomt.”

Winkel en overslagmagazijn onder één dak

Top Interieur heeft de winkel in Massenhoven in 1998 overgenomen. Terwijl de winkel zich op de Liersebaan situeerde, bevond het magazijn zich in Westmalle. Toen de Liersebaan langere tijd afgesloten zou worden voor werken, heeft Pieter Sintobin de knoop doorgehakt. “We wilden op de locatie een volledig nieuwe winkel van 22.000m² bouwen, waar ons gamma optimaal tot zijn recht zou komen”, vertelt hij. “Aansluitend wensten we een nieuw magazijn dat aan de nieuwe eisen beantwoordt en ons de nodige ruimte geeft om verder te groeien. Voor de bouw van dat magazijn zijn we in zee gegaan met Cordeel, die ons het vertrouwen gaf dat het magazijn er binnen de acht maanden zou staan. ”

In het oude magazijn werden alle stukken op meubelkarren – de zogenaamde corletten – op de vloer van het 12.000m² grote magazijn gestockeerd. Dat zorgde ervoor dat er veel grondoppervlakte nodig was in verhouding met de artikelen die er huisden. Die manier van werken stond de efficiëntie in de weg.
P. Sintobin: “Die corletten handmatig verplaatsen, was een lastig en tijdrovend werk. Stelselmatig zijn wel meer corletten gaan gebruiken die met heftrucks konden worden behandeld. Dat idee hebben we meteen naar de nieuwe site meegenomen.”
 
Qua vergunningen heeft het Top Interieur enige tijd gekost om de logistiek bij de winkel te mogen brengen. In eerste instantie mocht er ook slechts 9 meter hoog worden gebouwd. “Gelukkig zijn we op het laatste nippertje toch tot een hoogte van 13,5 meter mogen gaan”, aldus Pieter Sintobin. “Dat maakte meteen de weg vrij om hoge stellingen te kunnen plaatsen. Uiteindelijk hebben we een hoogstapelgedeelte van 4.600m² gecombineerd met een lager magazijn van 2.750m².”

Masterplan voor meubelmagazijn

Toen het magazijn in de steigers stond, kwam Pieter Sintobin via via bij consultancybureau Logflow terecht. “We hebben hen gevraagd om voor de nieuwe situatie een logistiek masterplan uit te tekenen. Daarbij moest rekening worden gehouden met onze nieuwe visie en het feit dat het consolidatiemagazijn louter voor de opslag van verkochte artikelen zou dienen, die er weliswaar vaak even moeten vertoeven tot alles voor één bestelling er is of tot de klant de goederen kan ontvangen. Ook moest er voldoende ruimte zijn voor verdere groei en moest de efficiëntie maximaal zijn, uiteraard rekening houdend met een interessante return on investment. Verder moest de inrichting passen binnen de grenzen van het nieuwe magazijn, die intussen afgebakend waren.”

Hoewel het nieuwe magazijn nog steeds vrij conventioneel werkt, is het optimaal benutten van de beschikbare hoogte niet echt gebruikelijk binnen de sector.
P. Sintobin: “In België zijn er bij mijn weten maar weinig bedrijven die meubelen in de hoogte opslaan. Daardoor hadden we toch eerst onze twijfels. Maar een bezoek aan een referentie van Logflow, waar ook corletten de hoogte in gaan, heeft ons over de streep getrokken.”

Het resultaat is een hoogstapelmagazijn waarbij de corletten tot 11,20 meter hoog worden opgeslagen. “We hebben daarbij gekozen voor aangepaste corletten, die vlot door material handling equipment kunnen worden behandeld en veilig in hoogstapelrekken kunnen worden opgeslagen. Dat doen we in rekkenlocaties met een hoogte van 2,85 meter en een breedte van 4,3m. We gebruiken drie types corletten (met breedtes van 1,30m, 2m en 2,70m), zodat we verschillende combinaties kunnen maken. Grotere stukken gaan de laagbouw in. Op die manier kan Top Interieur zowel dozen als gemonteerde meubelen vlot een plaats geven. Accessoires slaan we in principe niet in het magazijn op, die gaan rechtstreeks de winkel in”, licht Pieter Sintobin toe.

Het wegzetten en uitnemen van de corletten in het hoogstapelmagazijn gebeurt met een man-up smallegangentruck van Jungheinrich, die in de gang werkt via inductiegeleiding. Bij het uithalen van goederen, plaatst de smallegangentruck de corletten op de koppositie van het rek, waar een reachtruck ze komt ophalen.

Binnen het nieuwe magazijn is ruim voldoende plaats om uit te breiden en de nieuwe positionering indien nodig bij te sturen. Door de efficiënte manier van werken heeft het magazijn bovendien voldoende aan twee medewerkers, terwijl er dat in het vroegere magazijn dubbel zoveel waren.

 “We merken dat we goederen nu ook heel vlot kunnen ontvangen en buitenkrijgen. Dat is vooral belangrijk tijdens de piekperiodes, die volgen op de soldenperiodes. Op zulke momenten komt ook de extra ruimte die we nu hebben goed van pas”, aldus Pieter Sintobin. “De expertise van Logflow heeft zeker geholpen om optimaal te werken. Zelf wilden we onze rekken eerst loodrecht op de laadkades plaatsen, maar we kregen het advies om ze negentig graden te draaien.”

“Zo kregen we acht gangen die drie keer zo lang zijn dan wanneer we ze loodrecht op de kades hadden geplaatst. Doordat we minder, maar langere gangen hebben, is de kans op dubbelspelen binnen dezelfde gang groter. Bovendien hebben we nu geen gangwissels van de smallegangentruck dicht bij de laadkades, waar mensen aan het werk kunnen zijn. Dat verhoogt de veiligheid, legt Luc Forceville, partner bij Logflow uit.

Aan een volwaardige warehouse management softwareoplossing hebben ze bij Top Interieur nog geen boodschap. “We vertrouwen volledig op eMeubel, de software waar we sinds jaar en dag mee werken”, licht Pieter Sintobin toe. “Elke dag genereert dat systeem een lijst met de locaties die nog vrij zijn in ons magazijn. Aan de hand daarvan bepaalt de medewerker waar hij de goederen neerzet. Het tijdstip waarop de goederen vermoedelijk terug buiten moeten – dat staat op het document met binnenkomende goederen – zal daarbij vaak bepalend zijn. Dat systeem werkt prima, maar het sluit niet uit dat we, met het oog op nog hogere efficiëntie, toch overwegen om RF-scanning in te voeren.”
 
In het nieuwe magazijn werd ook de nodige ruimte voorzien voor waardetoevoegende activiteiten. Zo kan Top Interieur er zitbanken vochtbestendig maken, wat steeds vaker door de klant wordt gevraagd. Daarnaast is er ook ruimte om bijvoorbeeld werkbladen voor keukens voor te bereiden.

Efficiëntie naar andere magazijnen overhevelen

Nu de operaties in Massenhoven zijn gestroomlijnd, wil Top Interieur niets liever dan de andere sites naar hetzelfde niveau tillen. De lokale magazijnen wil Top Interieur sowieso behouden, aangezien dat de beste manier is om zo weinig mogelijk kilometers af te leggen.
P. Sintobin: “Immers, wat de winkel in Massenhoven betreft, moet een groot deel van onze omzet binnen een straal van 30 à 50 kilometer worden geleverd. Wat we wel doen met het oog op optimale efficiëntie, is bijvoorbeeld buitenverblijven aan de kust vanuit Izegem beleveren.”

“In Izegem zitten de winkel en het magazijn wel nog steeds op een andere locatie. Dat magazijn willen we nu eerst bij de winkel krijgen, maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig te realiseren”, gaat Pieter Sintobin verder. “Intussen bekijken we of we niet alvast kunnen overstappen op dezelfde corletten die we hier gebruiken. Aangezien je die aan alle kanten met een truck kunt optillen, zou dat de bewegingen al een stuk versnellen. Een nadeel daar is wel dat je die zwaardere en grotere corletten nog maar moeilijk manueel kunt manipuleren en dat we de grondvakken in onze magazijnen zouden moeten hertekenen. Bovendien zit aan de overstap een stevig prijskaartje vast. Dat houdt ons toch nog wat tegen. Maar met de nieuwe site in Massenhoven weten we nu toch al welke logistieke richting we uit willen.”
 Onderwerp: Warehouse Management   Bedrijven: Logflow NV 
Lees Ook
X