Lees Ook

PostNL

Rittenplanningsoplossing van Descartes ondersteunt postbedrijf bij inplannen van fietsroutes in de hoofdstad

PostNL
PostNL is het grootste postbedrijf in Nederland. Het bedrijf vindt het belangrijk om waar mogelijk te verduurzamen en gebruikt sinds 2017 elektrische bakfietsen voor het bezorgen en ophalen van zakelijke post en de bezorging van pakketten in de hoofdstad. Daar was wel een andere manier van rittenplanning voor nodig. Het bedrijf schakelde het rittenplanningssysteem van Descartes in voor ondersteuning van het inplannen van de fietsroutes.
 

De uitdaging

Duurzaam transport is een speerpunt voor PostNl dat als doel heeft om 2025 uitstootvrij te bezorgen in 25 binnensteden. Begonnen in Amsterdam, waar de postbezorging nu al gebeurt met elektrische bakfietsen. Lodewijk Aandewiel, logistiek ontwerper bij PostNL Fietslogistiek: “Op de fiets ben je minder gebonden aan eenrichtingswegen en kun je door parken fietsen. De software die we gebruikten, hield hier geen rekening mee. Daardoor waren onze bezorgers in de pilotfase nog weleens te vroeg op een ophaallocatie.” Tijd om de rittenplanning aan te pakken.
 
Dankzij de oplossing van Descartes wordt de rittenplanning automatisch uitgevoerd, zodat we hier nog maar weinig omkijken naar hebben. We merken dat we hierdoor nu meer stops kunnen inplannen binnen diverse tijdsvensters. De ervaring die we met deze oplossing opgedaan hebben in Amsterdam, gebruiken we ook voor de uitrol naar diverse andere steden. – Lodewijk Aandewiel, logistiek ontwerper bij PostNL Fietslogistiek
 
OVER POSTNL
PostNL is het eerste beursgenoteerde postbedrijf en beschikt over het grootste en modernste netwerk voor brieven, pakketten en e-commerce in de Benelux. Daarnaast is het bedrijf actief in Duitsland en Italië. Bij PostNL werken in totaal ruim 44.000 mensen. In 2017 bedroeg de omzet 3,5 miljard euro.
 

De oplossing

PostNL ging op zoek naar nieuwe software voor het inplannen van fietsroutes. Na een selectieproject werd gekozen voor de oplossing van Descartes. Voor PostNL is er extra functionaliteit toegevoegd, zoals speciale fietskaarten, inclusief fietsbruggen en sluisjes die voor anderen niet toegankelijk of zelfs verboden toegang zijn, maar waar fietsers prima doorheen kunnen. Ook een combinatie tussen routes met de fiets en met de auto is mogelijk, inclusief actuele verkeersinformatie. Met simulatiesoftware konden de planningen worden aangepast, inclusief verschillende snelheidsprofielen per soort voertuig. Hierdoor is een veel specifiekere inschatting, met grote nauwkeurigheid te maken van de benodigde tijd per route.
 
Aandewiel is dan ook erg tevreden over de oplossing. “Dankzij de oplossing van Descartes wordt de rittenplanning automatisch uitgevoerd, waarbij de hoeveelheid routes en de benodigde aantallen bezorgers leidend zijn. Die planning kan altijd nog handmatig worden aangepast, maar in principe hebben we er geen omkijken naar. We merken dat we hierdoor nu meer stops kunnen inplannen binnen diverse tijdsvensters.”
In totaal rijden er in Amsterdam nu zo’n dertig elektrische bakfietsen. Aandewiel: “Maar met de uitrol in Amsterdam zijn we er nog niet; we blijven nadenken over hoe we dit proces in steden zo efficiënt mogelijk kunnen maken. De ervaring die we opdoen in Amsterdam, gebruiken we ook voor de uitrol naar diverse andere steden, zoals Utrecht en Breda.”

Resultaten

Automatische rittenplanning
De oplossing van Descartes combineert speciale fietskaarten met verkeersinformatie en simulatiesoftware. Daardoor zijn nauwkeurige inschattingen te maken van hoeveel tijd er nodig is per route. Dat zorgt voor meer realistische planningen.

Meer stops in te plannen
Fietsen zijn in drukke steden flexibeler in te zetten dan auto’s en busjes. Door dit te combineren met automatische routeplanning, kunnen de bezorgers van PostNL binnen hetzelfde tijdsbestek meer stops uitvoeren.

Belangrijke stap in verduurzaming
De administratieafdeling werkt efficiënter, met minder kans op fouten.

Tevreden werknemers
Chauffeurs geven aan het fijn te vinden om in de frisse lucht te werken. Bovendien hebben ze op de fiets veel meer positieve interactie met inwoners van de stad.
 
X