Lees Ook

Telescoopbanden als spil in procesoptimalisering

ECO DTLO mechaniseert losactiviteiten voor UPS

Telescoopbanden als spil in procesoptimalisering
ECO DTLO mag voor UPS exclusief de verdeling in de regio rond Charleroi verzorgen. Dat de organisatie die opdracht heel au sérieux neemt, blijkt uit de inspanningen die ECO DTLO levert om de processen zo efficiënt mogelijk te maken. Een belangrijke stap daarbij was de ingebruikname van twee BestReach-telescoopbanden van UVO Technologies, dat recent een rebranding kreeg en voortaan UVOTec heet. De telescoopbanden helpen met name om containers veel vlotter en ergonomisch te lossen, wat de snelheid en betrouwbaarheid van het totale proces ten goede komt. Tekst en uitleg bij het project krijgen we van Philippe Damman, eigenaar van ECO DTLO.

Sinds 1985 heeft Philippe Damman zijn eigen transport- en distributiebedrijf. Intussen bestaat de vloot uit twintig vrachtwagens en zeventig bestelwagens. In 2019 kreeg hij de kans om UPS OSP Fleurus over te nemen.
Philippe Damman: “De activiteiten die er werden uitgevoerd waren erg complementair met die van mij. In dat opzicht paste de overname perfect binnen onze strategie. Wel werd al snel duidelijk hoe complex de overname van de zeer klantgerichte activiteiten was. Gelukkig heeft het managementteam van UPS ons daarbij enorm gesteund.”
 

Optimalisering op verschillende vlakken

Nog steeds stelt ECO DTLO alles in het werk om de processen continu te verbeteren. Dat moet UPS helpen om enerzijds tegemoet te komen aan de wensen van de klanten en anderzijds de snelle groei te blijven opvangen. Vooral door de opmars van e-commerce is de activiteit in Fleurus in nog geen drie jaar tijd verdubbeld.
“Binnen de magazijnmuren is het vooral belangrijk dat de containers snel worden gelost”, vertelt Philippe Damman. “Dagelijks ontvangen we tussen 8u. en 9.45u. ’s ochtends zes UPS Feeders, die tot de nok gevuld zijn met pakketten. Aanvankelijk losten we die op een zeer conventionele manier. Daarbij hadden we het vooral lastig om een constante snelheid te waarborgen. Met behulp van telescoopbanden wilden we de snelheid en efficiëntie van dat belangrijke proces opdrijven.”

Keuze voor robuuste telescoopbanden

Dagelijks passeren er bij ECO DTLO zo’n 10.000 pakketten, op piekdagen kunnen dat er tot 12.000 zijn. Via elk van de twee loskades passeren er met andere woorden 5.000 à 6.000 pakketten per dag, die twee telescoopbanden moesten helpen opvangen.
P. Damman: “Nadat we de markt hadden verkend, viel onze keuze op de BestReach-telescoopbanden, die we door UVOTec hebben laten installeren. Prijs-kwaliteit was dat voor ons de beste keuze. Er waren weliswaar goedkopere exemplaren op de markt beschikbaar, maar die waren veel minder robuust. Deze telescoopbanden kunnen we zeker vijftien à twintig jaar gebruiken. Een extra troef is het ‘man rider operating platform’ op de BestReach-telescoopbanden. Dankzij dat platform kan de gebruiker de pakketten op een comfortabele en ergonomische hoogte afnemen en op de band plaatsen. Naarmate de hoogte van de stapel lager wordt, zakt het platform mee. Die manier van werken verhoogt ook de veiligheid van de operators, die vroeger op een laddertje moesten gaan staan om de hoogste pakketten af te nemen.”

Intussen zijn de twee telescoopbanden enkele maanden operationeel. Ze stellen ECO DTLO in staat alle pakketten in amper twee uur tijd te lossen. Voorheen nam dat bijna anderhalf uur meer in beslag. Bovendien heeft ECO DTLO nu één medewerker minder nodig om de klus te klaren. “We kunnen gerust stellen dat dit de investering al volledig rechtvaardigt. Ter vergelijking, voor een telescopische transportband zoals de onze tel je om en bij de 50.000 euro neer, voor een bestelwagen 40.000 euro. Met het grote verschil dat we om de drie jaar de volledige vloot vernieuwen, terwijl zo’n telescoopband veel langer dienst zal doen.”

Aangezien er bij ECO DTLO met twee vaste loskades wordt gewerkt, raadde Laurent Uvo van UVOTec aan voor vaste telescopische transportbanden te kiezen. In de toekomst kunnen er evenwel mobiele telescopische transportbanden bijkomen, als dat opportuun is.
P. Damman: “Aangezien dit pand te krap wordt, willen we tegen 2022 verhuizen. We plannen nog enkele andere depots in België te adopteren, dus dat zal het volume nog doen oplopen. In Chimay zullen we een nieuw pand huren, in Sambreville komt er een nieuwbouwmagazijn. Sowieso moeten er dan nog twee à drie telescopische transportbanden bijkomen.”

Oog voor totaaloplossing

Aansluitend werden in het magazijn aan de telescoopbanden ook twee conveyors gekoppeld, die de pakjes verder het magazijn in brengen. Via dat conveyorsysteem kunnen de pakketten vlot over de 48 vrachtwagens worden verdeeld. Aan het einde van de cel nemen de chauffeurs vanaf de 45 meter lange conveyors de pakketjes voor hun rit om ze vervolgens in de bestelwagen te laden. Zo werd meteen het volledige magazijnproces gestroomlijnd.

“Tijdens de opstart van het nieuwe systeem hebben we gelukkig geen noemenswaardige problemen ondervonden. Belangrijk om te weten is wel dat wij het ons niet kunnen permitteren dat de telescopische transportbanden stilvallen, want dan moeten er meteen veertig mensen het werk stilleggen. Daarom zijn we voor alle zekerheid nog op zoek naar een oplossing om vlot te kunnen omschakelen mocht er binnen het circuit toch een storing optreden”, voegt Philippe Damman eraan toe.

Intussen heeft ECO DTLO trouwens nog acties op verschillende fronten doorgevoerd. Zo is de inzetbaarheid van alle bestelwagens ten dienste van UPS – in de typische UPS-kleuren – gewaarborgd door een full service onderhoudscontract. Alle voertuigen zijn binnenin uitgerust met camera’s, zodat de handelingen van de chauffeurs vanop afstand kunnen worden gevolgd. Dagelijks worden de chauffeurs samengeroepen om het belang van hun rol te benadrukken. Het bestaande scansysteem werd sinds de overname vervangen door een krachtiger versie om het proces te versnellen. Verder werd ervoor gezorgd dat de bestelwagens het platform in Fleurus na het laden heel snel via een nieuwe toegang kunnen verlaten.

Samengevat stelt Philippe Damman erg tevreden te zijn over de totaaloplossing, waarbij het advies van Laurent Uvo van UVOTec een belangrijke rol heeft gespeeld. “We hebben nu een robuuste oplossing die ons toelaat sneller, efficiënter, ergonomischer en met minder mankracht te werken. Op Europees niveau zijn we zelfs het enige UPS-centrum dat niet op zaterdag hoeft te werken, omdat we dankzij de snelheid van de telescoopbanden in staat zijn alles tegen vrijdagavond de deur uit te krijgen.”

“Voor de medewerkers was het nieuwe systeem uiteraard wat wennen, maar ze waren er al snel mee weg”, gaat hij verder. “Ze hebben nu ook veel minder stress tijdens het losproces, dat binnen de twee uur rond moet zijn. Door de grote gebruikersvriendelijkheid van het systeem kunnen we nu bovendien gemakkelijk nieuwe krachten inschakelen tijdens het losproces. We kunnen zelfs mensen uit maatwerkbedrijven (voorheen ‘beschutte werkplaats’) inzetten, wat vanuit kostenperspectief interessant is. We kunnen dan ook gerust stellen dat ons leven sinds de komst van de telescoopbanden van UVOTec niet alleen efficiënter, maar ook een stuk eenvoudiger is geworden.”
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: UVOTec 
Lees Ook
X