Lees Ook

Case Omoda: Optimalisering van logistieke flow in omnichannelmagazijn


Omoda is een schoenenretailer die zowel levert aan eigen winkels als rechtstreeks online. Om hun magazijnoperaties te optimaliseren en aan de gewijzigde vraagpatronen te kunnen beantwoorden hebben ze een en ander in vraag gesteld en geautomatiseerd.
Dit gebeurde inverschillende fasen.

Fase 1
Er werd een nieuw inbound
  • De nieuwe voorraad wordt verdeeld over het centraal magazijn en de verschillende vestigingen;
  • Dozen wordt automatisch naar controle station gebracht;
  • Na controle gaan ze via rollenbanen naar het magazijn, een van de vestigingen of naar een klant (bestelling via webshop);
  • Retourproces werd geoptimaliseerd;
Er werd ook een nieuw outbound proces opgezet
  • Gepickte orders gaan via de rollenbanen naar de inpaktafels, consolidatie afdeling of vestiging;
  • Verpakte orders voor consumenten gaan van de inpaktafels naar een sorter die dozen sorteert op basis van transporteur en land;
Fase 2
Inpakzone wordt geoptimaliseerd.
  • Dozenopzetter en dozensluiter worden geïntegreerd met print & apply;
  • Kosten voor inplakmateriaal met daalden met 25%;
Fase 3
Inbound wordt extra geoptimaliseerd
  • Nieuwe dozen wordt automatisch gescand en gelabeld met een Omoda referentie sticker. Alle info (maat, kleur, merk…) staat rechtstreeks op het label gelezen.

Jan Baan, COO Omoda
X