Lees Ook

Jukebox XXL

TGW orkestreert logistiek bij Musikhaus Thomann

Jukebox XXL
Om aan het groeiende aantal bestellingen in zowel de fysieke winkel als de webshop te kunnen voldoen, breidde muziekhandel Musikhaus Thomann zijn logistieke centrum in de loop der jaren steeds verder uit. Ook het toenemende aantal SKU’s moest daarbij onderdak krijgen. Voor de uitbreiding en automatisering deed Thomann steevast een beroep op de intralogistieke knowhow van TGW.
In het Duitse Treppendorf vinden we het mekka voor muzikanten. Jaarlijks zakken duizenden mensen af naar het kleine Opper-Frankische dorp met 201 inwoners. Hun bestemming is Musikhaus Thomann, de retailer in muziekinstrumenten en -benodigdheden met de hoogste omzet wereldwijd. Artiesten hoeven zich geen zorgen te maken dat het gewenste keyboard of drumstel niet op voorraad zou zijn: in het logistieke centrum zijn altijd ongeveer 90.000 artikelen beschikbaar. Wie in de winkel een instrument kiest, kan het na zowat een half uur mee naar huis nemen. Het grootste deel van de 1,3 miljard euro aan omzet wordt echter gegenereerd door de webshop, de Thomann Cyberstore.

Logistieke uitdaging

Eigenaar Hans Thomann is er trots op dat online klanten hun bestelde goederen niet alleen snel, maar meestal ook in één levering ontvangen, ongeacht of ze één of tien artikelen hebben besteld. Die manier van verzenden is duurzaam en kostenbesparend, maar betekent wel een uitdaging op het vlak van logistiek: zowel kleine als grote artikelen en snelle als langzame lopers moeten worden samengevoegd. “We kunnen tot 40.000 bestellingen per dag verwerken”, zegt Norbert Groth, technisch logistiek manager bij Thomann. In de aanloop naar kerst werken alle logistieke medewerkers zes dagen per week in drie ploegen. Tijdens rustige periodes wordt er in twee ploegen gewerkt. Dat we zoveel bestellingen kunnen verwerken, komt louter doordat het logistieke systeem in de loop van de jaren is geautomatiseerd en uitgebreid.
 
De intralogistieke partner waar Thomann al jarenlang mee samenwerkt, is TGW Logistics Group. Het Oostenrijkse bedrijf startte in 2008 als hoofdaannemer met de automatisering van het Versand-Center-Süd (VCS – Verzendcentrum Zuid) in Treppendorf. Voor TGW is het bedrijf in Opper-Franken een voorbeeldklant op het gebied van uitbreiding en modernisering. “Als het aantal bestellingen en het aantal artikelen tegelijkertijd stijgen of als de eisen veranderen, zullen bedrijven op een gegeven moment moeten nadenken over uitbreiding om ervoor te zorgen dat alle artikelen op het juiste moment beschikbaar zijn”, weet Markus Kammerhofer, hoofd van Retrofit Sales bij TGW. “De omzet van Thomann is de afgelopen jaren met dubbele cijfers gestegen, waardoor het systeem van 2008 het ordervolume niet meer kon verwerken”, zegt Norbert Groth. Daarom is sinds 2017 naast het Versand-Center-Süd ook het nieuwe Versand-Center-Nord (VCN, Verzendcentrum Noord) operationeel.

Terugblik

In 2009 had Thomann een systeem dat 20.000 pakketten per dag kon verwerken. Er werd een geautomatiseerd miniloadmagazijn met vier gangpaden gebouwd met 70.000 opslaglocaties en een orderverzamelproces voor fast movers. TGW rustte het uit met acht Mustang ‘storage and retrieval’ machines (SRM). Daarnaast kwam er een automatisch palletmagazijn bestaande uit vijf gangen en 18.000 opslaglocaties, dat in 2010 in gebruik werd genomen. Grote artikelen worden opgeslagen in een magazijn waar handmatig wordt gepickt. De kern van de installatie was een Natrix-sorter waar medewerkers aan 32 pakstations de artikelen inpakten.
 
Hans Thomann was vol lof over de prestaties van het systeem, goed voor een investering van twaalf miljoen euro: de output was met veertig tot vijftig procent gestegen in vergelijking met het vorige systeem. De doorlooptijd werd teruggebracht tot 28 minuten. Het uitbreidingsconcept van TGW was succesvol. Het pickproces voor de verschillende productgroepen met verschillende afmetingen (van snoeren voor instrumenten tot elektronische piano’s) werd geoptimaliseerd. Het systeem wordt aangestuurd door TGW-software. Zo’n vier miljoen klanten konden kiezen uit 65.000 artikelen, maar zowel het aantal klanten als het aantal artikelen is ondertussen verder toegenomen. Hans Thomann besloot het Versand-Center-Nord (VCN) te bouwen en koos opnieuw voor TGW als partner.
 
Het VCN ging in 2017-2018 live. Het hoogbouwmagazijn (HRL 2) dat bij TGW was besteld, bood plaats aan 21.000 opslagplaatsen voor pallets. Daarnaast werd een shuttlesysteem gebouwd met zes gangpaden en 111.600 opslaglocaties voor kleine onderdelen. Thomann investeerde ook in automatische dozenopzet- en sluitmachines, etiketteermachines en in een efficiënte goederen-naar-persoon pickzone. Tijdens de uitbreiding moderniseerde TGW het WMS om te voldoen aan de complexe eisen van de muziekhandelaar. Na een software-modernisering van CI_LOG 4, gebruikt Thomann nu de TGW Warehouse Software die het warehouse management system (WMS), warehouse control system (WCS) en de material flow controller (MFC) beslaat.

Blijven uitbreiden

Thomann is evenwel niet gestopt met groeien. Dankzij de succesvolle uitbreidingen die TGW eerder doorvoerde, keurde de retailer in 2020 verdere projecten goed. Zo wordt het hoogbouwmagazijn HRL 1 uitgebreid om de bevoorrading in de toekomst te verbeteren. Daarnaast zal het VCS worden uitgerust met een nieuwe ‘goods-out loop’ met automatische etiketteermachines voor maximaal 2000 pakketten per uur. Deze zal worden geïnstalleerd terwijl het magazijn operationeel blijft en zal eind 2021 worden geïmplementeerd. Een ander project dat op stapel staat, is een magazijn voor de opslag van omvangrijke goederen, bijvoorbeeld elektronische piano’s. De toename van e-commerce als gevolg van de coronapandemie heeft Thomann doen nadenken over andere uitbreidingsprojecten, bijvoorbeeld in de verzendzone of in het shuttlemagazijn. Ook een ander hoogbouwmagazijn behoort tot de mogelijkheden.

Sleutel tot succes

Dankzij de uitbreidingsprojecten heeft Thomann de doorlooptijd kunnen terugbrengen van 28 minuten naar 20 minuten, ondanks de toename in het aantal SKU’s van 65.000 naar 90.000. In plaats van vier miljoen klanten voorziet het bedrijf nu meer dan twaalf miljoen klanten in heel Europa van goederen.
 
Dit alles klinkt misschien eenvoudig in theorie, maar in werkelijkheid is het een complex proces. “De belangrijkste regel luidt: leg de activiteiten niet stil wanneer je een systeem gaat uitbreiden en moderniseren”, benadrukt Norbert Groth. Volgens de Retrofit-medewerkers van TGW vormen een gedetailleerde planning, intensief testen, goed gedefinieerde functionele specificaties, duidelijk gedefinieerde processen en een sluitend tijdsschema de sleutels tot succes. Een zogenaamde Big Bang was in Treppendorf niet mogelijk. Gezien de sterke e-commerce business is het niet haalbaar het systeem enkele weken stil te leggen. Bovendien is het magazijn gewoonlijk zes dagen per week operationeel. Om die redenen moesten alle werkzaamheden steeds tussen vrijdagavond en maandagochtend zes uur worden uitgevoerd.
 
“Terwijl de software wordt vernieuwd, is het mogelijk bij problemen op de oude versie terug te vallen, maar zodra de nieuwe systeemonderdelen in gebruik worden genomen, moet alles in één keer werken”, legt Norbert Groth uit. Vergelijkbaar met een orkest waar iedereen op hetzelfde moment moet beginnen spelen. Norbert Groth heeft er alle vertrouwen in dat de geplande projecten zullen slagen. “De betrokken TGW-medewerkers beschikken over de ervaring en competentie voor dergelijke projecten”, besluit hij.
Thilo Jörgl
 
 Onderwerp: Warehouse Management   Bedrijven: TGW Benelux 
Lees Ook
X