Lees Ook

E-commerce doet retourlogistiek boomen

Retourmanager moet proces helpen bijsturen

E-commerce doet retourlogistiek boomen
Sinds de coronacrisis is e-commerce populairder dan ooit. Volgens experts is er geen weg terug en zal de online verkoop alleen maar toenemen. Dat zal automatisch leiden tot een verdere explosie aan retourzendingen. Daarom is er nood aan een strategisch beleid dat de werkelijke kosten van retourneren in beeld brengt én oplossingen biedt om met de toename om te gaan. Want een slecht retourbeleid kan je imago fiks schaden.
 
Tijdens een webinar van het Britse Cranfield School of Management lichtten verschillende experts hun visie toe. E-commerce zorgt ontegensprekelijk voor extra druk op de productieketen, zo luidt het eensgezind. Het verwerken van retourzendingen kost niet alleen tijd, maar ook geld. “Het is een significante kostenpost”, bevestigt Mike Bernon, associate professor Supply Chain Leadership aan de Cranfield School of Management. “De afgelopen jaren is dat bedrag alleen maar gestegen. Wellicht spreken we nu al over een verdrievoudiging.”
 
Michael Bourlakis, directeur van het Centre for Logistics, Procurement & Supply Chain Management van Cranfield School of Management, ziet het aantal retouren alleen maar stijgen. “Bij fysieke winkels spreken we over zeven à tien procent van de aankopen die terugkeren. Kijken we naar online retailers, dan loopt dat op richting twintig à dertig procent. Niet alleen maken de retouren de productieketen complexer, het hele proces kost ook effectief veel geld. Zo heb je de kosten voor het retourneren zelf, maar bovendien zijn teruggestuurde producten vaak niet meer verkoopbaar, bijvoorbeeld omdat ze beschadigd zijn. Er zijn retailers die geretourneerde goederen aan verlaagde prijzen verkopen, maar ook dat verlies moet je in rekening brengen.”
 Onderwerp: E-business 
Lees Ook
X