60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden

Samenwerking voor last mile leveringen

De steeds sneller groeiende e-commerce vraagt om meer efficiënte leveringen. Niet enkel in de steden, maar ook in landelijke gebieden. Op minder dichtbevolkte plaatsen is het immers nog moeilijker om pakketleveringen efficiënt en duurzaam te organiseren.
Samenwerking voor last mile leveringen in landelijke gebieden loont. Gemiddeld dalen de CO2-uitstoot en het aantal transportbewegingen met 60 %. De kosten dalen met zo’n 35 %. Dat blijkt uit het rekenmodel dat VIL uitgewerkt heeft in het project Rural Parcel Delivery.

Landelijke gebieden: meer kilometers, minder afhaalpunten

Op logistiek vlak zijn er drie grote verschillen tussen een landelijk gebied en de stad. Eerst en vooral is de afstand die de pakketoperator moet rijden vanaf het depot tot aan de klant een stuk groter. Daarnaast zijn de afstanden tussen twee stops groter omdat de mensen verder uit elkaar wonen. En ook het aantal afhaalpunten is er beduidend lager dan in de steden. Zowel de koeriers als de ontvangers moeten verder rijden om pakjes af te leveren of op te halen. Dit leidt tot inefficiëntie, overbodige kilometers en CO2-uitstoot.

2022224144051431_vil-studie-2.jpg
In het kader van het project ‘Rural Parcel Delivery’ werkte VIL, samen met projectpartner VITO en zes bedrijven, een samenwerkingsmodel uit

Model dat berekent wat samenwerking oplevert

In het kader van het project ‘Rural Parcel Delivery’ werkte VIL, samen met projectpartner VITO en zes bedrijven, een oplossing uit op economisch, ecologisch en maatschappelijk vlak. Het ontworpen model berekende de totale kosten, de CO2-uitstoot, de transportafstand en het aantal transportbewegingen in verschillende samenwerkingsscenario’s tussen de betrokken partijen. Zo werd het rekenmodel toegepast op enkele korte keten handelaars in de Westhoek.

Hoewel enkele factoren, zoals de vervaging van het merkimago en de vermindering van het concurrentieel voordeel voor partijen met grote volumes, de toepassing van het Rural Parcel Delivery-model in de weg kunnen liggen, geeft de daling van 60 % in het aantal transportbewegingen en de uitstoot aan dat de voordelen aanzienlijk zijn. Bovendien bleek dat kleine partijen door samenwerking niet alleen winsten kunnen behalen maar zelfs hun commerciële slagkracht kunnen verbeteren. Dit project heeft dus zeker al een aanzet gegeven naar verdere optimalisatie en efficiëntie.
Bron: VIL, 2022
Foto: Pixabay

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.