PICS Supply Chain Café

GS1 Smart-Box concept

Elke laatste donderdag van de maand organiseert PICS Belgium een ​​één uur durende webdiscussie over specifieke supply chain-onderwerpen. Het onderwerp wordt geïntroduceerd door een specialist en daarbij is er ruimte voor discussie met en tussen de deelnemers.

Tijdens de sessie van januari introduceerden Wouter Schaekers (P&G) en Karen Arkesteyn (GS1) het Smart-Box-concept dat GS1 op Europese schaal lanceert na een test met Duitse retailers en producenten. De sessie werd geanimeerd door Wim Farasyn, Lanark en bestuurslid bij PICS Belgium.

Tegenwoordig ontvangen de meeste retailers producten van producenten in kartonnen dozen. Voor hun geautomatiseerde magazijnen moeten ze die dozen vaak uitpakken en de producten in plastic bakken leggen om manipulatie in het magazijn en het verzamelen voor of verzenden naar de winkels mogelijk te maken. Sommige retailers verzenden wel nog steeds kartonnen dozen naar de winkels, maar dat vereist nogal wat inspanning bij de verwerking van afval, dat vaak naar de DC’s wordt teruggestuurd. Het uiteindelijke doel van de GS1-Smart-Box bestaat erin een ​​industriestandaardkrat voor de levering aan retailers te bieden, die kan worden gebruikt in de magazijnoplossingen en voor de distributie naar de winkels. Om ruimte te besparen in het retourproces is de krat opvouwbaar. De idee achter de Smart-Box is leveranciers en retailers in één standaardsysteem te krijgen.

De grootte van de krat is modulair gekozen en past perfect op europallets. Het project in Duitsland was een testcase en bleek voordelig te zijn voor de volledige toeleveringsketen: kosten, complexiteit en verspilling kunnen worden verminderd en de flexibiliteit kan worden verhoogd, bijvoorbeeld voor artikelen met een lager volume waarvoor geen ‘sandwichpallets’ meer nodig zijn. De kratten zijn ook sterk genoeg om hoge pallets te kunnen maken, waardoor er minder vrachtwagenruimte nodig is voor levering en distributie. De ervaring van Colruyt met kratten toonde een sterke reductie in CO2, handling en aantal vrachtwagens, waardoor ook automatisering voordeliger werd.

Voor de leveranciers van de retailers vereist dit natuurlijk een heroverweging van hun eindverpakking, die tegenwoordig vaak geautomatiseerd is en gericht is op kartonverpakking. Dat is de reden waarom GS1 het Smart-Box-initiatief heeft genomen, om producerende bedrijven te ondersteunen die aan retailers leveren en om een ​​marktstandaard te stellen die kan worden geautomatiseerd.

De kratten moeten in een circulaire economie werken en na gebruik worden opgehaald, gereinigd en leeg teruggebracht naar de producenten die aan retailers leveren. Dat brengt ook kosten met zich mee die moeten worden gecompenseerd door de voordelen. Veel organisaties betalen op basis van transportgewicht. Deze kratten voegen gewicht toe in vergelijking met karton. Tijdens de Duitse test was er geen invloed op de transportkosten aangezien het ‘full truck loads’ (FTL) betrof die nooit op maximaal gewicht waren. Maar het is inderdaad iets om te analyseren bij het uitrollen op grotere schaal. Ook het aantal beurten dat een krat gemiddeld mee kan gaan, is iets waar vraagtekens bij werden geplaatst, maar het Duitse testprogramma rapporteerde daar niet over. Verder rezen er vragen bij de douaneaangifte van dit soort herbruikbare verpakkingen, maar ook daarmee bleek er nog geen ervaring.

In Duitsland heeft GS1 het hele Duitse volume bakken aanbesteed voor een ‘open pool’ opzet. Er is één leverancier voor de totale markt geselecteerd en de retailers hoeven geen dozen te sorteren. De keuze voor dat model zal moeten worden geëvalueerd bij de opschaling naar meer krattypes en landen.

Na de discussie luidde de conclusie dat de oplossing haalbaar, mogelijk en zeker duurzaam is. Er bestaan andere oplossingen, maar er is een marktstandaard nodig om de hele markt naar dit soort oplossingen te bewegen. GS1 faciliteert en helpt zijn leden en doet niet actief mee aan de krattenpool. Het is aan de industrie om daarin de leiding te nemen. De smartboxen zullen met GS1-barcodes worden uitgerust voor een betere zichtbaarheid en controle in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.