Markt van heftrucks en magazijntoestellen blijft hoge toppen scheren

Sigma licht jaarresultaten voor interne goederenbehandeling toe

Opnieuw was 2016 een topjaar in België voor de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen. Dat blijkt uit het Economisch Dossier, dat Sigma traditiegetrouw net voor de zomer voorstelt. Sinds 2010 ziet de federatie de markt weer helemaal openbloeien. Terwijl velen dachten dat de uitstekende cijfers van 2015 niet geëvenaard konden worden, maakt een stijging van nog eens 10% 2016 tot het beste jaar ooit.

Sinds de recessie in 2009 heeft de markt voor interne goederenbehandeling zich helemaal herpakt. Na een eerste grote heropleving in 2010 en 2011 noteren we sinds 2014 opnieuw een opmerkelijke groei. Met een groei van 10% doet 2016 het nog beter dan vorig jaar, toen een stijging van bijna 8% werd opgetekend. In totaal werden in ons land maar liefst 10.716 toestellen verkocht. Daarmee is zelfs het record van het topjaar 2007 – goed voor 9.846 toestellen – verpulverd.

“Aangezien de positieve trend al enkele jaren aanhoudt, kunnen we intussen gerust spreken van een structurele groei”, stelt Sigma-voorzitter Dries Van Haut. “Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de verhuurmarkt steeds belangrijker wordt. Dat betekent ook dat eindgebruikers hun vloten verkleinen. Verhuurders vervangen hun vloot ongeveer om de vijf jaar, terwijl eindgebruikers dat gemiddeld maar om de zes jaar doen. Dat betekent logischerwijze een grotere instroom van toestellen in de markt. Aangezien verhuurbedrijven in grotere aantallen kopen, betekent dat wel dat de marges kleiner worden. De groeicijfers zijn zeker goed nieuws, maar betekenen dus niet noodzakelijk meer winst voor de leveranciers. Als we kijken naar de omzet die de leveranciers realiseerden, dan is die tegenover 2015 met circa 6% gestegen.”

2017102415513721_figuur-1.jpg
Magazijntrucks 2007-2015

Topjaar voor magazijntrucks

Als we dieper in de cijfers duiken, merken we dat vooral de markt van de magazijntrucks het bijzonder goed blijft doen (zie figuur 1). Die markt groeit met maar liefst 13%, wat neerkomt op 800 trucks meer dan in 2015, goed voor in totaal 7.081 toestellen. Die positieve trend geldt trouwens voor alle categorieën: reachtrucks, pallettrucks, stapelaars en orderpickers. Dat bewijst nog maar eens dat België bij uitstek een distributieland is. “De gestage stijging die we sinds 2010 in deze markt optekenen, blijft zich duidelijk voortzetten”, zegt Hugues Van Espen, voorzitter van de sectie heftrucks binnen Sigma. “Opnieuw bereiken we marktvolumes die hoger zijn dan voor de crisis van 2009. Met nog betere cijfers dan in het vorige topjaar 2015 is dit een absoluut recordjaar voor magazijntrucks.”

De impact van autonoom rijdende magazijntrucks werd in dit dossier overigens niet meegenomen. Maar volgens Hugues van Espen is vooral het stijgende aantal hybride trucks, waarbij trucks zowel autonoom als met een bestuurder kunnen rijden, wel een trend die het landschap de komende jaren nog meer zal gaan tekenen.

Elektrische trucks winnen terrein

Daarnaast blijft het aandeel elektrische trucks groeien, in het nadeel van hun thermische tegenhangers (zie figuur 2). Terwijl de totale markt van de heftrucks met zo’n 10% stijgt tot 3.625 stuks, daalt het aantal thermische heftrucks op diesel met -6,1%. De thermische trucks op lpg nemen met 9,6% wel nog steeds in aantal toe. Het aantal elektrische heftrucks toont met 10,1% de meest stevige stijging.
H. Van Espen: “De trend naar elektrische heftrucks bevestigde zich al in 2015 en zet zich dus door. Aangezien de prestaties van elektrische trucks steeds beter worden, mag die trend ook niet verbazen. Intussen slaat de balans heel duidelijk over in het voordeel van de elektrische heftrucks: zo’n 60% elektrische versus 40% thermische trucks. Met 2.208 verkochte stuks noteren we in 2016 dan ook de beste marktprestatie ooit.”

2017102415747787_figuur-2.jpg
Vorkheftrucks 2007-2016

Positieve vooruitzichten

Als we er de Europese cijfers van de afgelopen vijf jaar bijnemen, stellen we vast dat er tussen 2011 en 2016 een groei van 20,64% zit. De positieve trend strekt zich dus over heel Europa uit. Volgens de WITS-cijfers (World Industrial Truck Statistics) kenden de ‘walkies’ in die periode, met zo’n 53%, de grootste groei.

Volgens Sigma tonen de eerste maanden van 2017 opnieuw een zeer sterke markt in België, met cijfers die 10 à 15% hoger liggen dan dezelfde periode in 2016. Nu was het wel zo dat 2016 een eerder moeizame start kende. Het is best mogelijk dat de cijfers in de tweede helft van 2017 gematigder zullen zijn. Toch maakt Sigma zich sterk dat we eind dit jaar ten minste met een vergelijkbaar resultaat als in 2016 zullen afklokken.

TC

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.